Kricke

    Jag har jobbat i musikbranschen som frilans i 25 år och är nu drygt 45 år gammal. Väldigt varierat jobb inom alla delar av branschen, mest på scenen. Det har gått väldigt bra men nu känner jag att jag vill vidare. Jag är intresserad av att skriva, skapa, vara kreativ. Kreativ producent, utvecklare på TV kanske. Mina erfarenheter skulle jag säga är utbildning nog för att klara av detta men om jag MÅSTE utbilda mig till något som komplement vad skulle ni rekommendera då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    de yrken/jobben som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare får anställa vem de själva tycker passar, med eller utan vilken utbildning som helst; det gör det väldigt svårt att ge råd kring utbildning för att olika arbetsgivare kan tänka olika.
    Är du beredd att satsa på en längre utbildning på t.ex två år, då skulle jag rekommendera program inom yrkeshögskola; om du däremot vill läsa en kort utbildning, titta på kurser inom yrkeshögskola eller hos privata skolor. Hos privata utbildningsanordnare kan utbildningar finnas som är "helt på distans" (utan träffar) och man får läsa i sin egen takt, men de brukar kosta (ej kostnadsfria) + man brukar inte heller kunna få studiemedel (för att utbildningarna är ej studiemedelsberättigade) men fördelarna är att man kan göra "annat" vid sidan av t.ex jobba eller studera någonannanstans samtidigt.
    Du får gärna kasta ett öga på följande utbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/campus-vimmerby/koncept-utvecklare-event
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/ljud-och-musikproducent
    yhguiden.se/utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    yhguiden.se/utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/specialist-tv-och-digitalproduktion
    yhguiden.se/utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/filmarbetare

    Studie- och yrkesvägledare