lizzie

    Hej kan man börja läsa kinesiska steg 4 moderna språk om man har godkänt betyg i ett annat modernt språk i steg 3 ? Jag har godkänt i spanska steg 3. Dessutom har jag läst modersmål kinesiska i grundskolan i årskurs 9. Jag kunde inte fortsätta med att läsa kinesiska som moderna språk i gymnasiet eftersom de inte erbjöd kinesiska i gymnasiet. Så min fråga är eftersom jag har läst modersmål i grundskolan kinesiska, måste jag börja från steg 1 i moderna språk kinesiska? Eller kan jag redan börja med steg 4 i kinesiska på prövning om jag redan har läst kinesiska från grundskolan och fått godkänt i ett annat modernt språk från steg 3 ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill göra prövning så får du göra det i vilka kurser du vill (så länge du hittar var du kan anmäla dig till prövningen - inför prövningen krävs inte att du ska uppvisa några betyg).
    Det är en annan sak - om du vill Läsa/studera Moderna språk (kinesiska) 4 om en sådan kurs skulle erbjudas inom komvux-utbud men eftersom jag har väldigt svårt att tro att Kinesiska 4 skulle erbjudas att läsa på komvux, så är det en icke-fråga (som kan vara intressant bara i teorin).
    Så, om du hittar var du kan anmäla dig till prövning i Kinesiska 4, gör det. Sedan om du klarar få godkänt betyg i den kursen eller inte kommer bero på dina kunskaper. Försök få så högt betyg som möjligt, så klart! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • lizzie : Om jag gör prövning i kinesiska steg 4 moderna språk. Får jag också automatiskt godkänt i underliggande kurser i kinesiska steg 3 och 2 ? Och om jag väljer att läsa kinesiska steg 1 - 2 kan jag då lägga det i min gymnasie examen på komvux i individuella val natur programmet? Exempelvis får jag ett A i både kinesiska steg 1 och 2 moderna språk
    • lizzie : Kan jag få meritpoäng för kinesiska steg 4 och spanska steg 3 ?.. alltså jag kommer då att få meritpoäng på 2 olika språk ? Jag har godkänt i spanska steg 3. Men nu tänker jag gör prövning i kinesiska steg 4. Så jag får då tillsammans 1.5 i merit för båda språken ?
    • lizzie : Jag har inte läst kinesiska moderna språk steg 1- 5. Hur ska jag börja för att få fullt meritpoäng i kinesiska?
    • Milla : Det är helt OK att få meritpoäng i två olika språk, t.ex för kurserna Spanska 3 och Kinesiska 4. Och för godkända betyg i de två kurserna (tillsammans) får man max antal meritpoäng för moderna språk, alltså 1.5. Maximalt (fullt) antal meritpoäng för moderna språk är 1.5 och du får det för spanska 3 och kinesiska 4. Fler meritpoäng än 1.5 för moderna språk kan man inte få.
    • Milla : Vad gäller kurser i examensbevis från gymnasiet eller från komvux... vänligen svara på frågan: när du gick ut år3 på gymnasiet vad för sort utbildningsdokument fick du ut då? Fick du Examensbevis, Studiebevis eller gymnasieintyg? Det är omöjligt att svara på frågan om "byta ut kurser" eller lägga till kurser utan att veta vilket dokument du fick från gymnasiet.
    • lizzie : Studiebevis från gymnasiet
    • Milla :

      Om du vill bli behörig till universitetsstudier behöver du göra planering med SYV på komvux - mot examensbevis. Det är friare på komvux vad gäller vilka kurser som får ingå i examensbeviset. Du får fundera på om du vill läsa mot examensbevis inom Naturvetenskap/teknik, inom Samhälle/humaniora eller mot en Yrkesexamen (ta reda på vilka yrken komvux i din kommun erbjuder utbildning till - finns många fördelar i att läsa mot Yrkesexamen och inom den inkludera även alla kurser som krävs för universitetsbehörighet --- då får man både ett yrke "med sig" + behörighet till universitetet).

    • Milla : Även i yrkesexamen från komvux kan ganska många olika språkkurser ingå (ta upp den frågan med SYV på komvux när du gör planering mot examensbevis).
    Läs alla kommentarer