Asal

    Hej, Jag har tänkt att säga upp mig från jobbet och köpa min utbildning (HR utbildning), men jag tänkte fråga hur blir det efter mina studier? Kan jag söka mig till universitet och ta masterexamen? Eller måste jag börja om min utbildning? Hur blir det med ”poängen” för mig då?

    • Anna : Vilken utbildning planerar du att köpa? Sätt in direktlänk till beskrivningen av den utbildningen.
    • : https://www.distansutbildningar.se/skola/cady-training-academy/hr-specialist-610805
    • Anna : Tack för att du skickar en länk. Jag har nu kompletterat mitt tidigare svar (se "utökat svar" - nedan).
    • Cady Training Academy : Hej Asal! Så roligt att du är intresserad av vår utbildning till HR-specialist! Vi är en privatskola som erbjuder yrkesutbildningar som är helt på distans. Då vi är en privatskola får du ett certifikat och yrkesutbildningsbevis (ej betyg/poäng) och det innebär att du inte kan läsa vidare med denna utbildning. Vår utbildning till HR-specialist ger dig gedigna kunskaper så att du kan arbeta med olika HR frågor direkt efter avslutad och godkänd utbildning. Det betyder att du inte behöver läsa vidare för att kunna jobba som HR-specialist. Tänk på att olika arbetsgivare kan ha olika krav för att kunna få ett arbete hos dem och vi rekommenderar därför att man alltid undersöker arbetsmarknaden.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Asal!
    Masterexamen tar man i slutet av masterprogrammet. Masterprogrammet är utbildning på avancerad nivå. För att bli behörig ska man avklara utbildning på grundnivå på universitetet, eller på en högskola. Grundutbildningen måste bestå av minst 180 högskolepoäng (3 år på heltid) och avslutas med kandidatexamen eller med yrkesexamen. Dessutom måste grundutbildningen vara inom rätt inriktning/kunskapsområde - som passar till innehållet i just det masterprogrammet som du vill komma in på. Blir man behörig, konkurrerar man om plats på masterprogrammet. Vanligtvis sker urvalet på det totala antalet högskolepoäng. Det är ganska vanligt att man måste ha fler än 180 högskolepoäng (3 år på heltid) för att få plats. Det är inte ovanligt att endast de som läste ännu 2 eller 3 terminer till (utöver 180hp) som får plats på masterprogrammet.
    För att komma in på utbildning på grundnivå på en svensk högskola eller universitet behöver du ha Grundläggande behörighet till högskolestudier + ibland även Särskild behörighet. Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt. Du kanske redan är behörig (jag känner inte till din utbildningsbakgrund). Om du är osäker kring din behörighet - prata gärna med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, visa alla dina tidigare betyg till SYV-en och få svar om du har grundläggande behörighet. Om inte - gör planering tillsammans med SYV-en på komvux om hur du kommer uppnå grundläggande behörighet.
    Vad gäller särskild behörighet, så måste man veta vilken utbildning du vill komma in på - för att det är olika för olika utbildningar.
    T.ex det här programmet på grundnivå  och även det här programmet kräver för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b och Matematik2.
    Men det kan finnas program på grundnivå som ej kräver särskild behörighet, utan endast den grundläggande, t.ex det här programmet.
    Det här programmet kräver samhällskunskap 1b och engelska 6.

    Om du vill kan du kasta ett öga på Yrkeshögskoleutbildningar. YH-utbildning är en kvalificerad utbildning på eftergymnasial nivå men inte en akademisk utbildning (alltså den kommer inte ge behörighet till masterprogrammen):
    frans-schartaus-handelsinstitut/revenue-management-och-data-analyst
    akademi-bastad-yrkeshogskola/operativ-ledare-specialisering-revenue-management
    yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/logistik-och-transportledning
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/inkopare-med-strategisk-och-operativ-kompetens
    utbildning/xenter-botkyrka/fastighetsforvaltare
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/driftansvarig-hotell
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/distributionsstyrning-och-ledarskap - med ev.planerad start sept 2023
    utbildning/nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-loneadministration

    Hej igen!
    Den utbildning du länkar till ges av Cady Training Academy som är en känd utbildningsanordnare med många nöjda tidigare studerande, dock kommer inte den utbildningen ge dig behörighet att söka till universitetet. Antingen har du redan behörighet att söka till universitetsutbildning eller så måste du skaffa (eller komplettera) den behörigheten; det kommer inte att ske genom utbildning hos Cady Training Academy.
    Jag tänker på att den utbildning du länkar till är på distans och i flexibel takt - du kan därför läsa den samtidigt som du jobbar. Du behöver inte säga upp dig från jobbet för att läsa den utbildningen.
    Du kan själv kontakta de som jobbar på Cady - E-postadress: [email protected]

    • : https://www.distansutbildningar.se/skola/cady-training-academy/hr-specialist-610805
    • : Så om jag köper utbildningen hos dom kommer jag inte kunna ta mig vidare på universitet?
    • : Bor i stockholm och vill inte flytta till en annan stad heller för att plugga, desutom vill jag helst börja nu direkt ön att vänta till hösten
    • Anna :

      Läs ovan - mitt utökade svar. Utbildning hos Cady-training-academy kommer inte förhindra dig från att senare läsa på universitetet. Den kommer dock inte ge dig Behörighet till universitetsstudier. Den utbildningen du planerar att köpa ger dig möjlighet att direkt efter den utbildningen söka jobb. Du kan då både söka jobb och söka till universitetet. Till universitetsutbildningen behöver du ha Behörighet (alltid - grundläggande + ibland också Särskild). För konkurrens om utbildningsplats på universitetet kan man göra högskoleprovet och alla studier man bedriver ger bättre chans att få högre resultat på högskoleprovet. Att man gör högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet (man måste fortfarande, även om man gör högskoleprovet, bli behörig). Obehöriga sökande tas inte på svenska högskole- /universitetsutbildningar. Däremot kan Yrkeshögskola ta in även obehöriga. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se

    • Anna : Vad gäller ta sig vidare till universitet, så blir inte en diplom-utbildning ett hinder för dig, men den bidrar inte till formell behörighet inför universitets-studier; kunskaperna är bra att ha, men för formell behörighet till universitetet behöver du ha Grundläggande behörighet från gymnasial utbildning + särskild behörighet (godkända betyg i de kurser som krävs för särskild behörighet), och sedan konkurrerar alla behöriga sökande om plats på universitetet. Om du gör högskoleprovet, konkurrerar du även i HP-urvalet. Diplomutbildningar som t.ex den du länkar till i en kommentar, ovan, är tänkt för att ge kunskaper som krävs i ditt nuvarande jobb eller för att få ett nytt jobb (alltså få jobb direkt efter utbildningen).
    Läs alla kommentarer