Nellie
    Hej, jag undrar hur det med niu kombinerat med ett program fungerar. Jag vet allt om antagning och den delen. Men det jag inte har förstått är hur det blir med programmet. Läser man fortfarande en inriktning som ex ekonomi/ekonomi eller natur/natur? Eller läser man programmet med inriktning niu? Villka kurser tar man bort om man läser niu? Eller väljer man inte till lika många kurser på individuellt val m.m.? Så får man därför en ”sämre utbildning” och får man inte samma behörighet sedan eller vad? Och läser man niu har jag förstått att man utöver träningen läser idrottskurser? Och till sist undrar jag om man får betyg i sporten, isåfall bedöms det då om hur bra man är eller hurdå? Hur ser studieplanen ut om man har natur/natur/NIU eller ekonomi/ekonomi/NIU?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie,

    läser man NIU, får man "offra" de Individuella valen och läsa spårt-kurserna + läser man på mer en heltid, man läser alltså en eller flera U-kurser, utökade.

    "Sämre behörighet" får man inte - eftersom kurser inom Individuellt val är ofta inte behörighetsgivande.
    _______
    På vissa skolor och/eller för vissa elever förlängs utbildning till 3,5 eller 4 år - för att de ska hinna både träna och läsa sitt gymnasieprogram. Läser man på 3 år, får man räkna med att det blir tufft: man måste hinna träna, läsa U-kurser /utökade/ och för övrigt läsa de "vanliga" programkurser.
    Alla har vi 24 timmar om dygnet, inte fler. Ska man göra mer än andra, t.ex träna - offrar man i så fall umgänge med kompisar; fritid/egentid; möjlighet till extrajobb mm.
    Alternativet är att "sträcka ut" gymnasiet på längre tid än 3 år eller att man inte blir behörig till eftergymnasiala utbildningar; om man inte läser alla kurser som krävs för behörighet eller om man läser dem men inte får godkända betyg. Det gäller ju också få Godkända betyg. :)

    Det kan dock vara så att gymnasieskola ansöker om att få bedriva en "särskild variant" och ersätta inriktningskurserna med andra kurser, som t.ex kan vara idrottskurser. Det får man fråga på skolan - om de fick lov att bedriva "särskild variant" eller inte. Om inte - då måste inriktningskurserna erbjudas; för att i annat fall kan inte eleven uppnå kraven för examensbevis och blir inte behörig till eftergymnasiala utbidlningar.

    Tips: boka "prova - på" /skuggning/ på den utbildningen som du vill gå; gå på öppna hus och på gymnasiemässor och ställ frågor direkt till skolans personal och till de elever som går just på den skolan. För att det kan variera rätt så mycket från en skola till en annan.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA