Robin
    Hej!

    Jag har en fråga angående behörighet till universitetsprogram. Jag har tänkt läsa en utbildning som kräver fysik 1+2, biologi 1+2, kemi 1+2 och matematik 4. Jag har i nuläget inte denna behörighet men tänkte läsa ett tekniskt basår då detta fungerar så mycket bättre utifrån min bostad- och livssituation. Detta basår innehåller inte biologi 1+2 och jag tänkte då läsa dem parallelt via komvux. Fungerar det att kombinera på detta sätt för att få behörigheten till utbildningen? Alltså jag har biologi 1+2 från komvux och kemin, fysiken och matematiken via ett basår? Så jag kan söka med dessa betyg från "olika" ställen till utbildningen nästa höst.

    Mvh Robin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    jag hoppas och tror att det kommer att funka.
    Dock vill jag för säkerhets skull be dig ta kontakt med Antagningsenheten på det lärosäte /högskola eller universitet/ som du vill komma in på.
    I Sverige finns det ngt. som heter "akademisk frihet" som i praktiken betyder att varje lärosäte (högskolor och universitet) får själva bestämma rätt mycket, på plats, lokalt...
    Det finns också några privata högskolor som t.ex HHS i Stockholm och Chalmers, tekniska högskolan i Gbg, som kan stifta ännu fler av sina egna regler... jämfört med de statliga lärosätena.

    Jag ser inga problem med att ha vissa kurser för särskild behörighet från komvux och vissa andra - från ett tekniskt basår. Mitt råd till dig blir dock att du på komvux söker alla de olika kurser som du behöver (samtidigt som du söker till basåret) - detta för att det ej finns garanti på att komma in ... och för att "gardera" dig kan det vara bra att ha både "hängslen och livrem" - samtidigt.

    Ännu ett litet "problem" ser jag i att i fall du läser tekniskt basår på heltid + ännu utöver det... biologi 1 och 2... så blir det mycket studier; att läsa på mer än heltid är påfrestande; dessutom kombinerar du 2 olika skolor, 2 olika sätt att läsa på. Jag säger inte att det är omöjligt, men det är ngt. att tänka på - i alla fall.

    Studiemedel får du endast för max heltid. Man får inte mer pengar från CSN om man läser på mer än heltid. Tänker man även jobba vid sidan av studier + läser på mer än heltid, kan det bli rätt så jobbigt.

    Du har säkert själv tänkt på det... sök kurser på komux på Distans eller på "flex". Flex brukar vara ngt. mitt emellan vanlig undervisning och distans, då man har möjlighet att komma till de lektionerna som man kan komma till och läser resten på distans... Annars kan man kanske glömma att dagstudier /studier på dagtid/ på 2 olika skolor kan krocka - det blir lätt "överlappningar" och det går ju inte att klona sig, var på 2 olika ställen samtidigt! :)