Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    att läsa mot en examen på olika sätt - genom ett program eller genom att försöka sätta ihop fristående kurser till någon sort examen. Man kan också läsa fristående kurser utanför sitt universitetsprogram (antingen samtidigt som programmet, t.ex på halvtid/distans) eller innan eller efter studier på programmet. Alla varianter förekommer. Om man ej hittar ett program som helt och hållet motsvarar ens önskemål, då får man ta en funderare om man ändå vill söka till ngt program som "på ett ungefär" motsvarar önskemålen + försöka bredda och/eller fördjupa sig inom olika områden via fristående kurser eller t o m sikta på ännu ett till program (som antingen går på halvtid och som man skulle kunna läsa samtidigt som heltidsprogrammet) eller att man söker till ännu ett program efter det "första programmet". Och alla varianter förekommer för att folk tänker olika och har olika intressen, ambitionsnivån, mål och möjligheter.
    Vad gäller frågan om "det finns ett program" som helt eller till stor del motsvarar dina önskemål, så kan jag tyvärr inte svara på den fråga; är inte expert inom det område. På www.studera.nu som är lärosätenas gemensam webbplats, kan du genom att lägga olika "filter" söka fram listor på relevanta utbildningar: kurser och/eller program. Du kan också vända dig till studievägledningen på det lärosäte där du vill läsa. Många lärosäten men inte alla har "central studievägledning", men så gott som alla har någon studievägledare som specifikt är "knuten" till utbildningar på en viss institution och som förväntas vara mer eller mindre expert på utbildningar inom just det område. Så, mitt förslag är att du både kikar på www.studera.nu och även frågar studievägledare på lärosätena. De sökbara universitetsutbildningar bör (nästan alla) hittas på www.antagning.se

    Studie- och yrkesvägledare