Stina
    Hejsan! Jag går just nu Ämneslärarprogrammet och har ca 2,5 år kvar. Jag har ofta funderat på om jag verkligen vill det här och tror att det mest beror på mina betyg som är måttliga men inte tillräckliga för att bli Fysioterapeut, som jag har varit intresserad i flera år att utbilda mig till. Jag har nånting med 11 i snittbetyg och Fysioterapeut brukar ligga på 16-19 tror jag. I och med att jag kom in på Ämneslärarprogrammet och slapp plugga upp mina betyg och göra svåra högskoleprovet så bestämde jag mig för att bli lärare. Men jag tror att om jag hade haft andra betyg idag så hade jag sökt något annat. Därför undrar jag om det finns någon chans för mig att komma in på Fysioterapeutprogrammet genom att bara göra högskoleprovet? Har tidigare fått 0.3 där och det är inte alls bra. Skulle behöva 1.0 som minst antar jag. Vad tror ni? Har jag en chans ändå? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    du förlorar inget på att göra Högskoleprovet hur många ggr som helst. du kan också söka med dina befintliga betyg - till fysioterapeutprogrammet och hoppas att du kanske kommer in, vilket skulle kunna hända om antal utbildningsplatser blir utökad och/eller om färre söker till den utbildningen eller om de som söker har lägre betyg men mitt råd till dig är att inte hoppa av din nuvarande utbildning innan du vet att du får plats på en annan utbildning.
    Ett annat alternativ är att i fall du känner att du inte vill bli lärare, att du söker jobb (exempelvis som lärarassistent >> eller utbildningsadministratör >>) eller söker någon annan utbildning.

    Ang. högskoleprovet
    Det går att träna på högskoleprovet. Exempelvis erbjuder Mattecentrum kostnadsfri material på matteboken.se/lektioner/hogskoleprov

    • : Jag har också funderat på att jobba som socialpedagog och såg på framtid.se att det fanns många yrken som man kan bli när man har läst pedagogik eller är utbildad som lärare. Hur går det till då om jag vill söka det sen när jag är klar som lärare?
    • Anna :

      Det finns inte strikta regler ang. vem som får jobba som Socialpedagog >> utan det är arbetsgivare som bestämmer. Jag kan tänka mig att det med lärarexamen är fullt möjligt att få anställning som socialpedagog. Dock finns det inga garantier. Skulle det vara så att du exempelvis konkurrerar om anställningen mot en person med examen från Socialpedagogiska programmet, så kanske hen får anställning och inte du.
      Med lärarexamen kan man annars få många andra jobb - ex. som Arbetsförmedlare eller som Utredare på en Myndighet, exempelvis som Utredare på FK >>.