Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    med F i matte från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan blir eleven obehörig till samtliga nationella gymnasieprogram. Eleven blir behörig till IM-programmen: Yrkesintroduktion och Programinriktat val. Om behörighet till gymnasiet var god läs på gymnasieguiden.se/behörighet
    ES kan ta in elever som är inskrivna på Programinriktat val men det finns inga generella svar att ge om hur många platser det kommer att finnas (eller om någon plats på Programinriktat val på ES kommer att finnas: det bestämmer skolorna själva och det kan bero på om det finns lediga platser när alla behöriga kommit in först...).
    Obehörig elev får inte skrivas in på ett nationellt program. Antagning till gymnasiet görs om när elevernas betyg som finns i slutbetyget från grundskolan sätts. Att eleven kom in i det preliminära antagningen kommer tyvärr inte spela roll om eleven i det slutgiltiga antagningen är obehörig.
    Jag hoppas att din dotter får godkänt betyg i matematik, men det kanske är bra att "om... att... i fal,,,l" lägga in även några alternativ för "obehörig" i hennes gymnasieansökan (det bör göras inom Omvalsperioden: när sista datum blir beror på i vilken del av Sverige eleven bor); boka gärna möte med SYV på grundskolan där din dotter läser och det snarast, är mitt råd, och lägg in minst ett alternativ för en "obehörig till nationella program" elev (detta för att i fall din dotter faktiskt får F i matte i slutbetyget från grundskolan, att hon har i alla fall sökt någonting, aktivt, som är hennes eget val). För att annars så kan eleven bli mer eller mindre "placerad" t.ex på Yrkesintroduktion och kanske tyvärr så att hen läser mot ett yrke som hen ej valt och ej är intresserad av, egentligen; detta för att ha någon gymnasieplats, över huvudet taget.
    IMY läser eleverna mot 2 huvudsakliga mål: - att bli behörig till ett nationellt program och i så fall kunna komma in i år1 senare eller om inte det går, bli anställningsbar inom ett praktiskt yrke (det kan man bli även utan gymnasieexamen/examensbevis).

    Studie- och yrkesvägledare