Karl
    Hej,

    Om man har gått ut grundskolan med låga betyg och man inte kommer in på en högskoleförberedande linje är man då tvungen till att gå en yrkesförberedande program?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Karl; det är frivilligt att gå på gymnasiet i Sverige. Man är alltså inte "tvungen" att gå på ngt. program på gymnasiet, över huvudet taget.
    Däremot om man vill gå på gymnasiet och vet att man har kanske för låga betyg för att komma in på hemorten, kan man söka till väldigt många olika gymnasieskolor - på många olika orter och hoppas att man kommer in någonstans. Friskolorna (fristående) tar in elever, oavsett vilken kommun eleven är folkbokförd i.
    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    ang. olika skoltyper på gymnasial nivå: det finns Friståden som kallas för "friskolor" och så finns det kommunala gymnasieskolor och så även ett mindre antal Landstingsdrivna gymnasieskolor.
    ***
    Vad gäller att komma in på gymnasiet när man är folkbokförd i "fel kommun" så tar friskolorna in Alla sökande som Förstahandssökande, dvs på betyg genom konkurrens.
    Däremot tar in kommunala gymansieskolorna i första hand "egna" elever - från sitt eget upptagningsområde och först efter det, när alla egna behöriga sökande kom in, Om det då finns ledig plats, kan även andra komma in (dvs det är inte fri konkurrens på betyg, utan spelar roll var man är folkbokförd).