yoongi

    hej! Jag är en tjej på 17 år som just nu går i frisör programmet. fastän jag inte var säker på vad jag för yrke jag vill jobba med så vill jag bli tandläkare nu. Men jag saknar betyg i bara fysik så är inte behörig. har gått om 1an an gymnasiet två gånger då jag har depression så jag känner mig mycket efter alla andra min ålder. hur kan jag komma in på natur programmet så snabbt som möjligt? och vad kan jag göra? jag har hört om program inriktad val men är inte säker om det är möjligt för natur programmet. jag vill kunna ta examen så snabbt jag kan och vill inte slösa ett till år.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du kan söka om till år1 på gymnasiet till hösten 2023. Lägg in ansökan via gymnasieantagningen senast sista dagen i omvalsperioden. Men om du saknar godkänt betyg i fysik från grundskolan (jag tror det är det du nämner i din fråga), då är du obehörig till NA. Programinriktat val kan öppnas på alla nationella gymnasieprogram, men det är upp till gymnasieskolan att svara om det /för att det är inte obligatoriskt för skolan att öppna för Programinriktat val; men tänk också på att även om du skulle komma in på NA så måste du sedan prestera och studierna i fysik, kemi, matte och biologi går snabbt; kurserna är svåra och omfattande och i fall du inte har kunskaper i fysik från grundskola som egentligen krävs, så är dt inte så bra prognos för att lyckas på NA

    Studie- och yrkesvägledare