Kladdkaka

    Hej jag har kikat på en utbildning som jag vill söka till. Den har att göra med programmering. Däremot så har jag endast 13 i merit och så har jag läst upp matte 3b. Behörigheten har jag men inte meriten. Jag skrev HP och fick endast 0.55 på det. Gränsen för utbildning var 15+ i merit, och 0.60+ i hp. Hur ska jag gå till väga för att komma in i den? Är det hp som gäller då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att få högre resultat på högskoleprovet kan vara det snabbaste och billigaste sättet att öka sina chanser att komma in på högskola-universitet.
    Den andra vägen är - försöka höja sitt meritvärde. Har man inte max antal meritpoäng, kan man försöka komma in på komvux-kurserna som kommer ge meritpoängen (om man får godkända betyg) men komvux kan också vägra ge studieplats, så det finns inga garantier där.

    Prövningar
    Att försöka hitta var man kan göra prövningar i de kurser som ingår i ens examensbevis är också en möjlig väg framåt. Höjer man sitt meritvärde, prövas man med det högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen.

    Man kan också ha tur
    Man kan med exakt samma meriter komma in på utbildningen nästa gång, för att antagningsgränserna kan gå ner. Så, man kan också söka med exakt samma meriter och "hålla tummarna". Man kan, alltså, ha tur och komma in nästa gång man söker.

    Titta på andra yrken och andra utbildningar
    Du får också gärna kika på fler yrken och på andra utbildningar som leder till andra yrken eller till samma yrke som du nu har bestämt dig att i framtiden ägna dig åt.
    Det finns många olika utbildningar som på olika sätt handlar om "programmering". T.ex finns det många programmerings-utbildningar inom yrkeshögskola; se utbud av utbildningar på www.yhguiden.se
    Det går att söka till högskola-universitet och samtidigt till många olika yh-utbildningar.

    Exempel på yh-utbildningar:
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-aws
    utbildning/uddevalla-yrkeshogskola/backend-utvecklare
    utbildning/kyh/front-end-developer-flera-orter
    utbildning/ec-utbildning/server-och-virtualiseringsspecialist
    utbildning/the-game-assembly/spelprogrammerare
    utbildning/malmo-yrkeshogskola/programmerare-iphone-och-android
    utbildning/agstu-ab-arbete-genom-studier/fpga-ingenjör
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare
    utbildning/cm-education-ab/futuregames-spelprogrammerare
    utbildning/nbi-handelsakademin/objektorienterad-programmering-med-ai-kompetens

    Studie- och yrkesvägledare