A
    Hej
    Jag har utländsk gymnasiebetyg med komplettering (BII), jag är behörig till högskoleingenjör, mitt meritvärde ligger på 17. läste nyligen psykiatri 1 o socialpedagogik för att höja mitt meritvärde men jag fick F på både, undrar om dem kommer att dra ner mitt Meritvärde.
    Tack i förhand
    A//

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej A,
    enligt info vi har från Antagning.se - så räknar inte de som administrerar antagning till högskoleutbildningar i Sverige in i ditt jämförelsetal/meritvärde några "onödiga" kurser som man kompletterade med - i andra fall än när det Höjer sökandes meritvärde. Alltså, om du redan innan komplettering var Behörig, kommer kompletterande betyg räknas in ENDAST OM DE HÖJER DITT MERITVÄRDE.
    Alltså, enligt vad vi vet, så kommer inte de F-betygen påverka ditt meritvärde, utan det är samma som förut, oförändrat.
    Mvh
    L.

    Liselotte
    • : HEJ IGEN.
    • :

      Om jag förstått rätt, så kommer inte dem F att räknas in oavsett när jag söker eller hur ? (det blir samma även nästa år ) ?, så länge jag är behörig, ( jag har varit behörig sen ett år tillbaka )

    • Anna : Ja, så tolkar vi reglerna. Men det är Antagning.se som bestämmer. Du kan fråga Antagning.se direkt, om du vill.