Anna
    Hej!
    Jag studerar just djurvård vid Borgå Folkakademi, en finsk folkhögskola. Utbildningen ska ge poäng för fortsatta studier i yrkeshögskola i Finland, men jag undrar om det är något jag kan ha nytta av i urvalet då jag söker utbildning inom djurvård i Sverige?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,
    du skriver i din fråga "utbildning inom djurvård i Sverige", men vilken är den utbildningen, inom vilken skolform? Om det är högskola-universitet så är det en uppsättning av regler;
    om den utbildning du vill söka är inom Yrkeshögskola - www.yhguiden.se - då har de utbildningsansvariga rätt så "fria tyglar" att välja vilka som får plats: det bedöms individuellt och här är all tidigare erfarenhet och utbildningar inom rätt bransch till en stor Fördel!
    Det är, hur som helst, aldrig till nackdel att ha studerat inom rätt bransch förut, när man söker till yrkesutbildningar - oavsett vilken nivå den utbildning ligger på... dock kanske man ej får några formella fördelar, utan måste konkurrera mot övriga sökande på samma villkor; t.ex om du ska söka till högskoleutbildning, så är det med gymnasiala betyg eller med resultatet av Högskoleprovet som man konkurrerar om plats med.

    Hälsningar
    D: