Abdi
    Hejsan, jag har nyss tagit reda på att jag har inte tillräckligt nog med poäng för att bli antagen i de gymnasierna jag har ansökt till. Ingen av de har jag nog med poäng för. Jag vill verkligen kunna komma in i ett gymnasium som är ''normal'' t.ex som Rudbeck. Inte högkrävande gymnasier som Kungsholmen/Östra Real. Jag har försökt att söka med hjälp av olika hemsidor för att söka, men kan inte. Jag har bara 215 (meritvärde) poäng, kan någon rekommendera ett bra gymnasium (snälla säg inte kolla på den här hemsidan _____)? Jag vill inte gå på St Eriks eller Östra Real, bara något emellan
    • Milla : Vilket program och inriktning vill du läsa?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Shabbe!

    Eftersom du inte berättar i din fråga om vilket program och inriktning du söker, kan inte jag ge tips på några skolor.

    Allmänna tips till dig:

    - försök få så höga betyg i slutet av läsåret i de kurser du läser nu, som möjligt;

    - lägg till många olika alternativ i din gymnasieansökan under omvalsperioden - med varje ny alternativ i ditt gymnasieval, har du en ny chans att få gymnasieplats.

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Natur eller Teknik
    • Milla : Vad har du eller kommer att få i matte, fysik, kemi och biologi? Om du har lägre än B i betyg, så rekommenderar jag att tänker ännu en gång om Natur eller Teknik är rätt program för dig. Det är mycket tuff matte på de två programmen: man läser det avancerde spåret och läser det snabbt.
    • : Just nu har jag B i matte, D i biologi, B i fysik, och C i kemi.
    • Liselotte : Om du har D i biologi, så kanske Teknikprogrammet passar dig bättre än Naturvetenskapsprogrammet. Detta pga av att på NA läser man biolgogi, men det behöver du inte läsa på teknik. Men du kan välja läsa biologi på teknik, men då VÄLJER du det, det läser du inte obligatoriskt.
    • : Tror att allt kan nu bero på mina slutbetyg, för att de förra terminen, försökte jag inte alls. Men nu försökte jag verkligen, i Svenska var det lite lattjo och jag hade E. Men när jag försökte på provet så fick jag ett A (enda personen med A på provet). Men som alla vet så kan inte ett prov ge mig A om vi snackar om betyg
    • Liselotte : Bra att du nu känner dig motiverad! Gör ditt bästa och vi hoppas och håller tummarna! L. :)
    • : Tack :D
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Shabbe!

    Du får gärna kika på följande gymnasieskolorna, som erbjuder Teknikprogrammet i Stockholm:

    Cybergymnasiet>>

    Design & Construction College>>

    Grillska>>

    Hermods>>

    Internationella Kunskapsgymnasiet>>

    Mikael Elias>>

    Odenplansgymnasiet>>

    Thoren Innovation School>>

    Thorildsplans gymnasium>>

    Värmdö Gymnasium>>

    Det är ingen som kan säkert veta vart antagningsgräns "hamnar" i år. Det får vi veta efter att det definitiva antagningen är klar, men även då är det inte helt klart - för att Reserverna kommer ocsså att tas in senare - och antagningsgräns kan sänkar lite mer... det är egentligen först i mitten av september som man kan konstatera vad Antagnings"poängen" blev på alla de olika gymnasieskolorna och programmen.

    Därför råder jag dig söka till mång olika skolor, till alla dem som du är intresserad av.

    Lovar att hålla tummarna för dig!

    L. :)

    Liselotte