Sofia
    Hej!
    Jag läser samhällsprogr inriktning beteende, och har läst franska (steg 3+4). Jag vill gärna uppnå full merit, och har planer på att söka till jurist programmet efter gymnasiet, där matte 3 inte ingår som behörighetskrav.

    Jag ska nu välja mina individuella val inför åk 3, men är lite osäker på vad som gäller. Jag går NIU, och har därför redan 2700p när jag går ut. Jag är medveten om att jag kommer att behöva ansöka om att få utöka mitt program, men vet inte riktigt vad som blir mest gynnsamt. Valet står mellan eng 7 och matte 3. Jag är rätt säker på att jag kommer kunna få ett högre betyg i kursen matte 3, men eftersom att den enbart ger 0,5 i merit blev jag osäker...

    Uppnår jag fullmerit ifall jag läser matte 3? (ifall vi utgår från att jag skulle söka just juristutbildningen som inte kräver den kursen)

    Kommer betyget i kursen at räknas med i mitt snitt? Eller är det bara meritpoängen som tillgodoses eftersom att den meriterande kursen jag väljer kommer att räknas som utökat? (antar jag? Eller får jag välja vilken kurs som ska vara 'utökad'?)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej på dig!

    Juristprogrammet på högskolan kräver inte matte (dvs för Särskild behörighet krävs inte någon mattekurs), därför får du 0.5 merit för matte2 och med 0.5 för matte 3 samt 1,5 merit för moderna språk blir det full merit. Läs om reglerna kring Meritpoäng på GymnasieGuiden, snabblänk här>>>

    Eftersom betyg i kurser som ger meritpoäng räknas in i jämförelsetalet (även om kursen läses som utökad), spelar det ingen roll ... Eller jo! Det är fördelaktigt för dig att ha som U-kurser de där du har lägre betyg. Om U-kurser (utökade) inte krävs för behörighet till just den utbildning du söker på högskola just då, och inte heller ger meritpoäng, räknas inte de betygen i över huvudet taget (det som om du inte läste de kurserna; men du behåller dina Kunskaper, vilket är alltid mycket bra :)!

    Hälsningar

    Mikael SYV