Susu

    Hej! Jag läser för nuvarande Programmet för hälsa och rehabilitering i arbetslivet på Mittuniversitetet, och börjar fundera på om den här utbildningen verkligen har något värde på arbetsmarknaden? Jag börjar känna mig orolig att utbildningen inte kommer leda mig någonvart, då de flesta människor man pratar med inte riktigt vet vad rehabiliteringvetenskap är. Det känns det som att andra utbildningar prioriteras över det som jag läser i en rekrytering, exempelvis socionomer, sjuksköterskor, beteendevetare, arbetsterapeuter osv. Mina tankar börjar komma in på andra banor om att eventuellt studera till arbetsterapeut i stället, men samtidigt känns detta väldigt jobbigt då jag har studerat ett tag nu och inte vill börja om. Jag vet inte riktigt hur jag vill göra, har ni några tips?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    utbildningens egen hemsida läser man bl a följande:
    "Efter utbildningen
    När du är klar med din utbildning har du goda kunskaper och förutsättningar för att arbeta med hälsofrågor och rehabilitering inom både offentlig och privat verksamhet. Våra utexaminerade studenter arbetar till exempel inom företagshälsovård, på personalavdelningar, arbetsförmedling och försäkringskassa. Flera studenter har också startat egen verksamhet. I en uppföljning av utexaminerade studenter svarade 80 procent att de hade fast anställning, 70 procent att utbildningen var avgörande för deras anställning och 80 procent att de trivdes bra eller mycket bra med sitt jobb.

    Arbetslivskontakt
    För att varva praktik och teori har du under delar av utbildningen kontakt med en referensarbetsplats. Du gör också en praktikperiod."
    Jag tycker du kan boka tid med studievägledare på din institution och prata om det som står på utbildningens egen hemsida (se ovan).
    ***************
    Svårigheten i att ge svar på din fråga om anställningsmöjligheter efter din utbildning ligger i det faktum att olika arbetsgivare tänker olika. Din utbildning (som du läser nu) passar säkert mycket bra i många yrkesroller men frågan är om alla arbetsgivare vet om det, förstår det och väljer därför att anställa med din utbildning? Din utbildning leder inte till ngt yrke där man kan få legitimation (jämför med Arbetsterapeut, där legitimation från socialstyrelsen krävs och utan legitimation får arbetsgivare ej anställa som just Arbetsterapeut; detsamma gäller Sjuksköterska-yrken).
    I din fråga nämner du också yrken som socionom och beteendevetare. Socionom blir man i Sverige om man har examen från socionomprogrammet; man blir sällan "anställd som socionom" (i anställningskontrakt brukar det stå Socialsekreterare eller Kurator). Beteendevetare är ett samlingsnamn för många olika yrken. Och socialsekreterare är icke-reglerat yrke (arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de vill men man ser att oftast anställs de som har examen från socionomprogrammet).
    Du funderar på att "i stället" söka utbildning till arbetsterapeut. Du kan göra ansökan till arbetsterapeutprogrammet till hösten (anmälningsperiod blir 15 mars - 15 april 2024) och se, för det första, om du kommer in; och om du kommer in ansök i så fall om tillgodoräknande av tidigare utbildning (du kan annars själv på förhand jämföra vilka kurser som ingår i arbetsterapeutprogrammet och i ditt nuvarande program och själv uppskatta hur mycket som skulle kunna bli tillgodoräknat). Du behöver inte läsa om samma kurser i vilka du redan har godkända betyg. Uppskatta genom att jämföra kursinnehåll i programmen hur mycket som kan bli tillgodoräknat; om inget kan bli tillgodoräknat, innebär det att du skulle behöva läsa 3 år på arbetsterapeutprogrammet.
    Men... om du kan tänka dig jobba som t.ex Civilutredare hos Polisen, FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN så är det bra att ha någon sort högskoleexamen á 180 högskolepoäng (för att det är det som arbetsgivare brukar efterfråga för att anställa inom de yrken). Inom vilket område examen ligger är av mindre betydelse men examen från ditt nuvarande program känns som väldigt passande (speciellt för anställning som Arbetsförmedlare eller som Utredare på FK). Det kan säkert finnas arbetsplatser där en person med examen från arbetsterapeutprogrammet och en annan, med examen från din nuvarande utbildning, jobbar "sida vid sida" med samma arbetsuppgifter och samma lön (exempelvis anställda på Arbetsförmedlingen och på Försäkringskassan).
    Jag kan inte lova dig att du garanterat får jobb efter din nuvarande utbildning. Men om du är flexibel och kan tänka dig flytta till orten där du får jobberbjudande, jobba deltid, eller vidareutbilda dig då ökar dina chanser. Fundera t.ex på om du "i värsta fall" kan tänka dig söka utbildning på avancerad nivå (magister- eller masterprogram); när du pratar med studievägledare på din institution fråga om vilka program eller kurser på avancerad nivå som du blir behörig till med examen från din nuvarande utbildning.
    Din utbildning som du läser nu och funderar på att hoppa av (om jag förstår dig rätt) leder inte till ngt.yrke där det krävs eller ens finns möjlighet att söka legitimation, så de yrken du kan få jobb inom är icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare får fritt bestämma vem hen anställer. Vid anställningen spelar även andra meriter stor roll (förutom den formella utbildningen); i vissa fall kan det faktum att arbetssökande har körkort eller har vissa specifika språkkunskaper bli avgörande.
    Som sagt, jag kan inte ge några löften om anställning; så länge inga jobbgarantier ges kan man efter vilken utbildning som helst gå arbetslös (tyvärr). Många ggr handlar det om hur flexibel man är och hur duktig man är på att marknadsföra sig själv och ibland handlar det om ren tur (att finnas på rätt plats vid rätt tidpunkt).
    ang.Flexibilitet - mitt råd är att inte vara kräsen när man söker sitt första jobb efter avslutad utbildning; många ggr ser man att de som tar examen söker nästan uteslutande endast fastanställning och endast där de tror deras utbildning passar in "till 100%" och då kan det dröja (ibland flera år) innan man kan få chansen att få jobbet och på den tiden blir utbildningen "gammal". Vår erfarenhet säger att extrajobb och sommarjobb samt korta vikariat kan många ggr leda till längre anställningar och på sikt även till "fastanställning":heltid med månadslön. Att vara beredd att flytta eller veckopendla är det också ngt du får fundera kring och ta ställning till. Det är viktigt att ganska snabbt efter avslutad utbildning få "något jobb" och när man har ett jobb kan man söka andra jobb som man egentligen vill ha.
    Olika undersökningar (bland annat de som görs av Arbetsförmedlingen) visar på att arbetsgivare mycket hellre anställer de som har ett jobb (och ska byta jobb) än någon som är arbetslös.
    Annu ett tips! börja söka jobb redan nu... här tänker jag så här: din nuvarande utbildning leder inte till ngt yrke där strikta krav finns på vilken utbildning man måste ha. Du kan i ansökan om jobb skriva t.ex att du kommer göra uppehåll i din utbildning för att jobba. Om du söker vikariat (t.ex för ngn som ska bli föräldraledig i ett år) så är det det perfekt för arbetsgivaren som endast kan erbjuda jobb under avgränsad period (vikariat). Om du får ett jobb som du kan kombinera med fortsatta studier - jättebra! då kan du jobba samtidigt som du läser mot examen. Annars, kan du fundera på att hoppa av dina studier för att jobba. Förhoppningsvis ska du (senare) kunna avsluta dina studier och ta examen.
    Du kan samtidigt också söka till ex.arbetsterapeutprogrammet och se om du kommer in. Du kan i så fall hoppa av din nuvarande utbildning. Att du, förutom 3 år på arbetsterapeutprogrammet läst ännu 2 år innan borde ses som ett stort PLUS när du söker jobb som Arbetsterapeut
    Nu blev det ett långt svar som "spretar åt alla håll": jag ger "motstridiga" råd och tips... och det beror på att inga jobbgarantier finns och varken du eller jag kan veta hur alla de olika potentiella arbetsgivare kommer att tänka. Det blir med det upp till dig att bestämma vilken utbildningsväg du själv mest tror på vad gäller få jobb. Och här vill jag även ge tips att fundera över om du kan tänka dig starta-eget och bli din egen arbetsgivare för att t.ex hyra ut dina tjänster som konsult

    Studie- och yrkesvägledare