Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    har du fått svar att du får gå i sommarskola? I så fall gör ditt bästa. Jag vet inte hur långt ifrån godkänt betyg i mattekurserna som du "befinner dig" men det borde din mattelärare kunna ge dig besked om.
    Att gå om (läsa en gång till) en kurs på gymnasiet är tyvärr inte elevens rättighet. Eleverna som på gymnasiet får F har rätt att göra prövning i den kursen som de fick F i. Tidpunkt på prövningen är det gymnasiet som bestämmer, inte eleven. Om du får erbjudande att gå om (läsa om) en kurs i vilken du fick F, tacka Ja, är mitt råd för att det är inte elevens rättighet utan en stor förmån (möjlighet).
    Jag tänker också så här: eftersom du läste matematik 1c och 2c, då läser du på antingen NA eller TE. Kanske är det fördelaktigt för dig att försöka komma in i ett annat gymnasieprogram, där lättare/enklare och mindre matte läses. T.ex på de yrkesprogrammen läser eleverna endast matematik 1a. På HU och ES läses endast matte 1b. Kika t.ex på utbildningen ES/Estetik/&media
    NA och TE är de två gymnasieprogrammen (av de nationella gymnasieprogram) där svåraste mattesrår, c-spåret, läses och studierna går också fort (man läser i snabbare tank än endast en mattekurs per läsår). Har man lite svårt med matte eller andra naturvetenskapliga eller tekniska ämnen, rekommenderas att undvika  NA eller TE och välja en annan gymnasial utbildning med mindre/lättare mattestudier.

    Studie- och yrkesvägledare
    • mari0000 : ja jag har fått svar att jag ska komma men jag undrar kommer då mitt f i matten gå bort ?
    • Milla :

      Menar du att du fick besked om att du ska gå i sommarskola och läsa matte där? Får du högre betyg i sommarskola kommer det högre betyget att gälla i stället för det lägre betyget. Regeln säger att i fall man har flera betyg i samma kurs, gäller det högre betyget.