Harsmeet
    Hej!
    Jag har sökt till tandläkarutbildningen nu till vårterminen 2016. Min snitt ligger på 20,1 och jag undrar om jag kommer komma in eller ej. VT2015 låg snittet på 20,05 (biex) och 20,2 (bI) för umeå och för GBG var det 20,63 (biex) och 20,61 (bI) enligt uhr antagningsstatistik. Enligt umeås hemsida hade sist lokalt kallade reserv 19,95 (bI) och 19,7 (biex). Vad är mina chanser?

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Harsmeet!
    Det är extremt svårt att säga något om dina chanser. Vi hoppas givetvis att dina betyg räcker och jag lovar att hålla tummarna för dig!
    Du verkar vara välinsatt i antagningssiffrorna från föregående antagningsomgångar.
    Du kan ej påverka var antagningsgräns hamnar.
    Sedan, om du står i Reserv, är du beroende av att någon tackar Nej till sin plats - och det kan inte du eller jag veta om det händer.
    Du kan också läsa mitt svar på http://www.fragasyv.se/fragor/antagningen-hoegskolan
    där frågan handlar om att komma in på Tandläkarutbildningen i Göteborg.

    Det du kan göra är att försöka hinna göra prövning i någon kurs (om du hinner komplettera innan sista kompletteringsdag) - vilket blir väldigt svårt, nu är det mycket ont om tid.
    Om du inte kommer in nu, gör Högskoleprovet och även om du har gjort HP flera gånger, gör om HP.
    Upp till femte gång har man goda chanser att höja resultat på HP.

    Jag lovar att hålla tummarna hårt för dig!
    Hör av dig sen och berätta hur det gick!
    ANNA