Isabelle
    Hej, jag håller på och läser behörighet till receptarie. Läser/ska läsa alltså ämnena
    Biologi 2
    Fysik 1
    Kemi 1, 2
    Matematik 2,3,4

    Jag har i nuläget 11,25 i snittbetyg. Jag vet att det ligger på högre snittbetyg än så. Finns det chans att jag kan komma in på programmet om jag läser alla dessa kurser och vad måste jag satsa på för betyg för att komma in? eller är det helt kört? Och vad menas med meritpoäng är det något jag får genom dessa kurser?

    Tacksam för svar.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle,

    För att bli Receptarie>> - krävs det för Särskild behörighet godkända betyg i följande kurser: Biologi 2, Fysik 1a /eller i 1b1+1b2/, Kemi 2 och i Matematik 4. Det tar ca 2 terminer på heltid för att läsa alla de kurser och du behöver satsa på att få så höga betyg som möjligt. Det högsta möjliga betyget i det nya systemet är A.

    Jag undrar om du har din Grundläggande behörighet från Ett Slutbetyg - och från vilket år är ditt Slutbetyg. Detta frågar jag för att kunna svara angående Meritpoäng - det kan vara olika regler, beroende på vilket år ditt Slutbetyg är utfärdat.

    Mitt råd är att du gör Högskoleprovet och konkurrerar om plats på Receptarieprogrammet med HP-resultatet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Varför råder jag dig att satsa på Högskoleprovet? Jo, för att även om du får A-betyget i alla kurser som du läser/kommer att läsa för särdkild behörighet och även får alla meritpoäng, som är max 2.5 - kommer du ändå inte komma upp till de betygsnivåer som brukar krävas för att komma in på Receptarieprogrammet.

    Därför tycker jag att du vinner mer på att lägga tid på att träna inför högskoleprovet, än att läsa kurser för meritpoäng.

    Ett helt annat alternativ är att se vad som finns på Yrkeshögskola - t.ex ubidlning till Apotekstekniker eller Medicinsk sekreterare/Vårdadministratör ... hela utbudet av Yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se

    • : Okej tack så mycket för svaret.
    • : Jag har ett slutbetyg och gick hotell och restaurang och jag gick ut 2009.
    • : Förstod nästan det! Men apotekstekniker låter som ett bra alternativ :) Tack för svar!
    • Peter : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig. Hoppas våra svar blir till hjälp! Hör av dig längre fram och berätta hur det går. Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, du får gärna titta på olika yrken på http://www.framtid.se/yrken/halsa-sjukvard och det är mycket bra om du skaffar dig betyg i matematik 2, som krävs för många olika utbildningar, men även om det inte krävs - så är det alltid bra att kunna mer matte. Om du söker till högskola och matte 2 inte krävs, får du 0.5 i merit för godkänt betyg i den kursen.

    Det som inom yrkeshögskola finns i "avdelningen" Hälsa och sjukvård, finns att titta på den här sidan>>

    på Yh Behandlingspedagog>> finns det just nu restplatser. OBS! en bra sak att veta om Yrkeshögskola är att yh kan ta in obehöriga (vilket högskola inte kan göra). Därför råder vi söka alla de Yh som man är intresserad av (oavsett om man är behörig eller ej) för att det finns en chans att komma in.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Peter Syv

    Titta också på Yh Tandsköterska>> Sök många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. YH söker man separat till varje utbildning oberoende av varandra ... du behöver inte prioritera vilken yh du söker i första hand, som man gör när man söker till högskola/universitet.

    Om det blir så att du kommer på fler än en yh-utbildning, kan du i så fall välja senare och tacka ja eller nej till de olika alternativen. Det har också hänt att folk läste två olika yh samtidigt (om de var på distans och/eller på deltid).

    • : Tack så mycket för ditt svar också Peter, ska kolla upp allt :)
    • Peter : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.