Jamila
    Hej!
    Det är så att jag kom in på ett program i universitet nu i hösten som jag inte riktigt ser mig själv/trivs i och har då fått/sökt studiemedel för två terminer av CSN.
    Jag undrar om jag behöver klara någon typ av poäng eller fortsätta med utbildningen till en viss gräns då jag vill söka till ett nytt program nu till våren och skulle gärna vilja få studiemedel av CSN.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jamila,
    fram tills du får Antagningsbesked till det nya programmet, vet vi inte om du kommer in. Sök till det nya programmet och fram tills du får antagningsbesked, fortsätt läsa på det programmet som du är antagen på nu och gör ditt bästa. Sedan, hoppas vi du blir Antagen till det nya programmet och då tar du det med "CSN"/Studiemedel med just CSN.
    Det är inte en vanlig situation när man efter en kort tid vill byta till ett annat program; det händer, givetvis, men reglerna är nog inte skrivna på just den situationen.
    CSN vill att du uppvisar godkända studieresultat för den utbildningen som du får studiemedel för. Problemet med högskoleprogram är att kurserna är långa, ibland på ett helt läsår och poängen för kursen får man i så fall i slutet av läsåret, och hoppar du av programmet mitt i läsåret, så kanske du inte kan få några godkända högskolepoäng (pga kurserna är inte slut då och omöjligt att veta om du "klarade" kurserna eller inte).
    Frågan som jag tycker du bör ta och fundera över: i fall du inte kommer in på det nya programmet, vad gör du då? Tror du att du kommer fortsätta på ditt nuvarande program eller kommer du att hoppa av? Kan du tänka dig läsa på ditt nuvarande program fram tills du kommer in på en annan utbildning eller får jobb? Om du läser ett helt läsår borde du kunna få godkända högskolepoäng, då kurserna borde avslutas (i alla fall en del kurser).
    Alltså, svar på din fråga beror på hur ditt program är upplagt; om du fram tills du slutar/avbryter läsa på ditt program,får registrerade godkända högskolepoäng i LADOK, register där högskolepoängen registreras eller inte.
    I värsta fall kanske du får läsa första terminen på ditt nya program utan studiemedel, det kan hända, tyvärr.
    ****
    Du kan kontakta CSN och berätta om din situation.
    Du kan också söka till det nya programmet och i fall du kommer in, i så fall då kontakta CSN och fråga hur du bör agera för att fortsätta få studiemedel.
    Kan du läsa utan studiemedel ett tag (kanske en termin)? Om inte och om du får svar från CSN att du inte kommer kunna få studiemedel på ditt nya program  - då kanske du blir tvungen att avstå plats på det nya programmet.

    Jag förstår att det är en svår situation. Det är många ggr svårt att på förhand veta om man kommer att trivas med utbildningen som man kom in på och samtidigt så klarar man sig ekonomiskt inte utan studiemedel... men reglerna är tuffa och blev tuffare på senare tid. CSN har slutat bevilja diverse undantag som de kunde göra för några år sedan... nu är det tvunget så att man måste uppvisa godkända studieresultat men det kan man inte göra innan kurserna, som ingår i programmet, avslutas...

    Sammanfattning
    Det är inte vi på Fråga SYV , utan CSN som bestämmer i frågor om studiemedel. Att få CSN göra undantag är mycket svårt (kan gå om man har sjukskrivningsintyg för långa perioder eller vid andra speciella tillfällen, men det kan man inte räkna med).
    I ditt fall skulle jag söka till det nya programmet men fortsätta läsa nu på mitt "gamla" program och göra mitt bästa. Och se sen om jag kom in på det nya programmet... och samtidigt skulle jag försöka ge mitt "gamla" program en ny chans, se om jag kan vänja mig och börja trivas och kan stanna på det programmet.