Kristin
    Jag tog studenten för snart 1 år sedan, men under mina tre år i gymnasiet var det en riktigt jobbig tid vilket gjorde att jag inte kände mig motiverad för skolan överhuvudtaget. Jag orkade inte vara fullt fokuserad under lektionerna och plugga var det alla svåraste och jobbigaste vilket resulterade att jag inte fick alla betygen godkända som engelska 6, matte 1b och dessutom mitt gymnasiearbete vilket gjorde att jag inte fick något gymnasieexamen.
    Min fråga är nu, om jag någon gång skulle vilja plugga på högskolan, som jag i nuläget inte alls har någon lust med, men som jag säkerligen kommer att göra någon gång i framtiden. Men hur gör man när man inte har något godkänt gymnasiearbete eftersom att jag vet att man behöver ha det för att sedan kunna söka till högskolan. Dessutom vet jag att jag behöver plugga upp en del betyg, men det är inte problemet i nuläget, utan om man kan söka en annan väg än att ha godkänt gymnasiearbete, eller är det liksom kört?
    Mvh.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej!

    På eftergymnasial nivå finns även andra studier än högskola, ex. yrkeshögskola<<.

    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga i "fri kvot".

    Högskola tar inte in obehöriga och för att bli Behörig - behöver man både Grundläggande behörighet och många ggr även Särskild behörighet. Särskild beh beror helt på exakt Vilken utibldning man vill söka. Grundläggande behörighet kan du få på 2 sätt - antingen genom att få Examensbevis (och där krävs det även godkänt gymnasiearbete) eller <<<genom "reell kompetens" - där det bl a krävs minst 3 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid som man har skaffat sig efter det att man fyllde 19 år.

    Det är sällan "kört" utan det finns olika vägar att gå... vissa av dem kan ta längre tid. :)

    Bästa hälsningar

    ANNA