Sandra
    Jag går i 8:an just nu och funderar på att välja naturvetenskapsprogrammet eftersom att jag vill bli läkare. Däremot har jag relativt svårt för matte och är inte jätte intresserad av alla NO ämnena. Dock har jag just nu helt okej betyg.
    Matte = C
    Fysik = B
    Kemi = B
    Biologi = B
    Teknik = A
    Om jag behåller dessa betygen eller möjligtvis höjer mig, kommer jag kunna komma in på naturvetenskapsprogrammet ändå? Kommer jag kunna komma in på universitet sedan även fast jag har svårt för matte? (alltså kunna nå bra betyg i matte & NO ämnena)
    • Anonym Kanin : Hej hej. Med betygen du har så skulle jag vilja anta att du har rätt hyfsat koll vad det gäller naturvetenskapliga ämnen även om du påstår att du har svårt för det. Om du klarar av naturvetenskapsprogrammet eller ej kommer helt vara upp till dig själv som person och vad du brinner för. För att komma in på läkarlinjen senare efter gymnasiet så krävs i princip alla A (IDAG), med undantag för kanske några/något lägre betyg. Jag tycker själv att du bör satsa på dina grundskolebetyg först dock innan du oroar dig för vad som kommer härnäst (det är dock bra att ha hum om vad du vill göra!). Låt mig däremot påminna dig om att betygen enbart speglar var du ligger kunskapsmässigt IDAG. Med övning kommer du bli mycket bättre än det betygen speglar idag. Tänk också på detta: Hade vi bjudit in 100 stycken människor som förändrat världen på något sätt idag (innovatörer) och frågat de hur många av de som fått A i allt skulle nog nästan ingen sagt "ja" till frågan. Det viktiga för att klara av någonting är drivkraften du har. Har du stor nog drivkraft kommer också betygen bli bättre automatiskt. Så oroa dig inte så mycket om betygen - arbeta för att lära dig. Att vilja lära sig ökar dina förmågor rätt mycket och det kommer hjälpa dig bli läkare (om du fortfarande vill bli det efter gymnasiet, mycket kan förändras och man vet aldrig vad man kommer vilja göra härnäst).
    • Mikael : Mycket bra kommentar, kloka tankar och bra råd! Jag håller med "Anonym".

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    För att bli behörig till Naturvetenskapsprogrammet (NA) ellerTeknikprogrammet (TE) krävs att man har godkända betyg i minst 12 ämnen från grundskolan, bl a i svenska (eller svenska som andraspråk), engelska, matematik samt i biologi, fysik och kemi och i minst sex andra valfria ämnen.
    Sedan deltar alla behöriga sökande i KONKURRENSEN. De som har högre betyg kommer in först... och så vidare... tills alla platser blir upptagna. Det går därför inte att på förhand säga hur höga betyg man kommer att behöva ha.

    Därför är råd till dig att kämpa på; försöka lära dig så mycket du kan och göra ditt bästa i varje skoluppgift och på varje lektion!

    De är bra att du har hittat ett drömyrke - läkare. Sedan finns det många andra yrken som på olika sätt liknan läkar-yrket, se ex. Yrken inom Hälso- och sjukvård>>.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA