Mary
    Hej!

    Jag har en fråga.
    Jag gick på Hotell och turismprogrammet innan jag bytte till estetiska programmet och då har jag blivit betygsatt i vissa kurser från förra skolan.
    Kommer de kurserna då automatiskt räknas in i min individuella studieplan och vara kvar när jag tar studenten och ska studera vidare eller försvinner de? Jag ser de inte i min studieplan och därför blir jag orolig att de inte har räknats med.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,

    satta betyg försvinner inte. Du behöver inte vara orolig för det. Om ta in dina "gamla betyg" blir till din fördel, kommer den skola som utfärdar examensbevis för dig, ta in de betygen - om detta blir Möjligt. Reglerna är komplicerade och kan också ändras.
    Enskilda betyg (i separata kurser) gäller alltid, tillsvidare... de försvinner inte.
    Sedan kommer det en Annan fråga - om vilka kurser som får tas in i Examensbevis från gymnasiet....
    Vänligen
    Julia

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,
    "problemet" med examensbevis från gymnasiet är att det är ganska strikt vilka kurser som får ingå som "vanliga", ej U-kurser (U-kurs är utökat, som - som regel - inte räknas med).
    Det är endast 200 poäng i examensbeviset från komvux (2 st. normalstora kurser) som får vara "vilka kurser som helst"; resten finns det regler kring angående vilka kurser det får vara. På så sätt kan det bli så att vissa av de kurser i vilka du redan har betyg i, kommer inte att räknas med. De kommer att finnas i examensbeviset (om du uppnår kraven för examensbevis) men betyg i dem kommer inte räknas in i ditt jämförelsetal.
    Däremot, om man tar examensbevis från Komvux, då är det ganska mycket friare - vilka kurser som får ingå; men då får inte betyget i Idrott och hälsa 1 ingå i examensbevis från komvux (ändring i reglerna från 1 jan 2017; innan dess kunde den ingå).