Elev

    Hej! Skrev mitt sista prov i fysik1 vilket landade på ett C vilket är även det jag får i kursen. Är inte särskilt missnöjd men inte väldigt nöjd heller. Hur som! går det att komplettera, i form av en prövning för att höja detta betyg eller måste detta göras efter på ex komvux? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gymnasieelever har rätt att göra prövningar endast på sin egen skola och endast i två fall: om eleven fick betyget F eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas/genoföras. Du som fick godkänt betyg och vill höja det betyget kan göra det Efter gymnasiet (om du hittar var du kan anmäla dig till prövning i den kursen).
    De som inte längre är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige. Prövningsavgift är för närvarande 500 kronor. Svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar; många vill göra prövningar och prövningstiderna är ganska få (i förhållande till hur många som vill anmäla sig).

    Studie- och yrkesvägledare