Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det kan bli svårt att hitta möjlighet på folkhögskolorna att läsa just de ämnena - utan på en folkhögskola läser man en sammanhållen utbildning på allmänna kurser som, normalt sett, läses på tre läsår och där fysik, kemi och biologi kan ingå. Dessutom kan man inte läsa på gymnasiet och på en folkhögskola samtidigt, utan endast i en av skolformerna: antingen på gymnasiet eller på komvux. Viktigt är också att tänka på att det går, tyvärr, inte att kombinera gymnasiala kurser + omdömen från folkhögskolan till någon sort gemensamt utbildningsdokument. Folkhögskola ger inte betyg, utan omdömen. Om din son inte uppfyller kraven för examensbevis från gymnasiet och det kommer han inte att göra i fall han inte läser tre viktiga ämnen på det programmet där de ämnena ingår som obligatoriska, så får han i så fall efter det att han avslutar sina gymnasiestudier söka till folkhögskolorna och/eller till komvux. Mitt förslag blir i så fall att han söker både till folkhögskolorna (flera olika) och till komvux - detta för att se om han blir antagen någonstans. Har han tur och blir antagen på fler ställen, kan han i så fall välja, men annars läser man där man blivit antagen.
    Du/ni får annars fråga på den folkhögskola där han vill läsa: om han kan läsa endast de ämnena som du nämner i din fråga; jag tror ni får samma svar som jag ger nu - att han måste i så fall hoppa av gymnasiet för att börja på en folkhögskola.
    Du/ni kan titta på information om studieformen Folkhögskola på framtid.se/studier/folkhogskola
    Om kraven för examensbevis från gymnasiet - var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-för-att-uppnå-gymnasieexamen?

    Studie- och yrkesvägledare