Johan3

    Hej! Jag är snart klar med min kandidatexamen i japanska och tänker fortsätta plugga till ämneslärare efteråt. Jag skulle helst kombinera engelska och japanska, men inser att det kan vara svårt att hitta heltidsanställning för det. Så min fråga är om jag tar lärarexamen i engelska och något annat, kan jag sen komplettera med japanskan? om det går, hur gör jag det? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja svar med att "påminna om" att även obehöriga lärare får lov att undervisa (när det är lärarbrist). Men det är bra att du planerar på att skaffa dig behörighet. De som har lärarexamen och lärarlegitimation kan senare utöka legitimationen men exakt vad som behövs är det bäst du frågar studievägledare på lärarhögskolorna som är experter på lärarutbildningar och lärarlegitimationer. OBS! reglerna och tolkning av reglerna kan ändras över tid. Om du först läser mot lärarexamen (vilket kommer ta tid) så kan den information du får fram idag ej stämma längre när det blir dags för dig att satsa på utökning av legitimationen. Du kan också försöka hitta KPU att söka till redan nu (om du har minst 90 högskolepoäng i japanska); svårt att komma in på KPU (kompletterande pedagogisk utbildning). Prata med studievägledare på lärarhögskolorna - är det bästa rådet jag kan ge dig.
    Skulle du komma in på KPU till hösten så kan du i så fall mot slutet av KPU ta ut lärarexamen som språklärare i japanska på grundskolan och försöka efter det utöka din legitimation med fler ämnen. Har du 120 hp i japanska borde du kunna på KPU läsa mot att bli behörig gymnasielärare/språklärare i japanska. Behörig gymnasielärare är behörig i samma ämne även för grundskolans senare år.
    Att få heltidstjänst som lärare i japanska på en och samma grund eller gymnasieskola går tyvärr inte. Men du ska kanske kunna få många deltidstjänster på skolorna som ligger nära varandra (vilket kanske går att få ihop i en stor stad).
    Oavsett, prata med studievägledare på lärarhögskolorna, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare