Zozan
    Hej, jag har gått ut från gymnasiet i somras och jag hade inte så bra betyg. Då tänkte jag att komplettera mina betyg efter att jag har tagit studenten för jag visste att de betygen som jag fick från gymnasietiden inte skulle räcka till den utbildningen som jag vill studera på universitet. Men jag är faktiskt lite rädd allt om att det finns tuffare regler att komma in på högskolan med kompletterade betyg. Undrar hur chanser ser ut för de som söker med kompletterade gymnasiebetyg och de som söker utan komplettering och att om det skiljer sig mycket?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Zozan!

    Du försämrar inte dina chanser om du kompletterar (läser upp) dina gymnasiebetyg.

    Om du redan nu är behörig, kommer du ändå, även om du kompletterar dina betyg - prövas utan kompletteringar i BIex och BI urvalsgrupper (BIex finns för sista gång till antagning till våren 2017).

    Med de betyg du har kompletterat med, prövas du i BII urvalsgruppen, som är en kompletteringgrupp.

    Med kompletteringar prövas du i flera urvalsgrupper, helt enkelt - vilket ökar dina chanser, inte försämrar dem.

    Det är ofta så att antagningsgräns i BII är högre, dvs svårare att komma in, man måste ha högre betyg för att få plats. Men ibland blir det tvärtom (ganska sällan, men ändå) - och blir det så, då är det mycket stor fördel att ha rätt att prövas även i BII gruppen.

    Komplettera, läs upp de betyg du kan, är mitt råd.

    Hälsningar

    Mikael SYV