Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du sökte till en svensk högskole-universitetsutbildning till hösten 2023, är sista dag för komplettering den 21 juni 2023. Den dagen (som senast) bör du ladda upp alla betyg som ligger till grund för din ansökan och på vilka ditt meritvärde kommer räknas ut.
    Första frågan är - kommer du gå ut gymnasiet med examensbevis eller med ett studiebevis? Examensbevis om du inom det har godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 ger dig grundläggande behörighet. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet.
    Nästa frågan är - kräver någon av de högskolealternativ (för särskild behörighet) matte 3? Om ja - dä är du utan godkänt betyg i matte 3 obehörig till det alternativet som kräver matte 3 men du kan vara behörig till andra högskolealternativ som du har i din ansökan, om de ej specifikt kräver matte 3.
    Du skriver om att "komplettera under sommarlovet" och jag undrar var och hur och när du planerar att komplettera? Ett (i alla fall teoretiskt alternativ) är att din skola (rektorn) ansöker om förlängd studiegång och du inte går ut gymnasiet nu, till sommaren i början eller mitten av juni, utan du fortsätter läsa på din gymnasieskola när nästa läsår börjar och kan då förhoppningsvis få godkänt betyg i matte 3 och kanska även några fler nya och ganska höga betyg, så att du i ditt examensbevis från gymnasiet kommer ha kurser som ger dig högre meritvärde. Det är dock inte självklart att få förlängd studiegång utan det är en förmån som beviljas i fall särskilda omständigheter finns t.ex långvarig sjukfrånvaro, sociala omständigheter eller kronisk sjukdom, alltså ngt som gjorde att eleven ej kunde hinna med sina studier på grund av att "någonting speciellt har hänt" eller för att hen bedriver idrottande på elitnivå eller jobbar som artist under tiden på gymnasiet, bara för att nämna några exempel. Du kan fråga om den möjligheten på din skola, om du vill. Jag anser det vara en stor förmån och fördel - för att gymnasieelever har många förmåner (om man jämför med komvux). Det är både ekonomiskt fördelaktigt och mer "säkert" (man får plats på kurserna) att läsa på gymnasiet. På komvux söker du till kurserna men kan få svar PLATSBRIST (om komvux fick slut på pengarna i budgeten, tar de inte in fler studerande tills nya pengar kommer in...). Komvux-studerande har inte rätt till åkkort eller gratis lunch eller gratis kurslitteratur (vilket gymnasieeleverna har rätt till). Så, att stanna på gymnasiet så långe som möjligt är en stor fördel och om du skulle få den möjligheten, så skulle jag råda dig tacka Ja direkt.
    Komplettera under sommarlovet? - jag undrar, alltså var och hur? Sommarskola via gymnasiet eller utbildningsförvaltningen i din kommun? - det blir inte aktuellt om du "går ur" gymnasiet, oavsett om du går ut med endast studiebevis och inte ha grundläggande behörighet. Komvux kan ha sommarkurser (olika i olika kommuner) - kolla upp det på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Problemet här kan vara att det är inte omöjligt att ansökan till sommarkurserna på komvux stänger redan i mitten av mars t.ex... komvux brukar ofta vilja ha mycket god framförhållning och att anmäla sig i sista sekund brukar inte vara möjligt.

    Studie- och yrkesvägledare