Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    den 1 juli 2023 blev "Undersköterska" en skyddad yrkestitel. Läs gärna på framtid.se/yrke/underskoterska
    Exakt ( i detalj ) vilken utbildning man ska ha för att få yrkestitel "Undersköterska" är dock inte helt klart; man kan få den titel med ganska många olika utbildningar i bagaget. Skolverket rekommenderar (för vuxna) Yrkespaket "Undersköterska", se skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen/komvux-gymnasial/yrkespaket-inom-komvux/yrkespaket-vard-och-omsorg - innehåll i det kurspaketet är på 1.500 gymnasiala poäng. Jag antar att din kollega har redan godkända betyg i Svenska 1 och i Samhällskunskap 1b (det måste han ha om han har examen från högskoleförberedande gymnasieprogram), då minskar utbildningsbehovet med 150 poäng (men 10% av kurspaketet); det är också möjligt att han redan har godkänt betyg även i kursen Psykologi 1, 50 poäng, då behöver han inte heller läsa den kursen. I så fall är det 1.300 gymnasiala poäng som han behöver läsa. Det borde gå att hinna läsa in de på tre terminer, om man läser på heltid. Kurserna söker man på komvux i den kommunen där man är folkbokförd.
    Eftersom personen har arbetat inom rätt bransch i tre år kan (kanske, eventuellt) vissa kurser "valideras" bort... alltså kan utbildningsansvariga göra bedömning att han har kunskaperna som krävs och kan få "godkänt betyg i kursen" (en viss kurs) utan att behöva läsa hela den kursen men det måste man ta med komvux i den kommunen där man är folkbokförd.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare