Tina L
    Jag har avgångsbetyg från 3-årig humanistisk och har just kompletterat med Nk2 för behörighet till SSK-programmet. Jag hade Nk1 från gymnasiet. Ersätter Nk2 betyget mitt betyg i Nk1? Eller läggs det till som ett separat ämne? Ska jag alltså dela totalvärdet med 16 ämnen (som jag har i mitt originalbetyg) och bara ersätta värdet för Nk1 med Nk2 eller ska jag lägga Nk2 ovanpå och dela med 17 ämnen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Nk2 är ju nästa, högre (överliggande) kurs efter Nk1, så jag har svårt att tro att Nk2 skulle "ersätta" Nk1. Min uppfattning är att även betyget i Nk2 kommer räknas in (tillsammans med de övriga betygen på gymnasial nivå som du har). Men det är den tolkning av reglerna som Antagning.se gör som gäller (vid framtagande av meritvärdet). Vad du eller jag räknar fram kommer ändå inte spela roll om antagning.se räknar fram ett annat meritvärde.
    Du får annars kontakta antagning.se (t.ex har de telefontid på vardagar kl.9-16) och tel.nr är 0771-550 720. Det går också att chatta med antagning.se - se antagning.se/sv/vanliga-fragor-och-svar/sok-bland-vara-fragor-och-svar/chatt eller så kan du maila din fråga till antagning.se - se antagning.se/sv/vanliga-fragor-och-svar/sok-bland-vara-fragor-och-svar/mejl

    Studie- och yrkesvägledare
    • Tina L : Man räknar ju inte kurserna man gjorde innan den kurs som krävs för behörighet. T ex matte 1 osv. Det vore därför logiskt om Nk2 ersatte Nk1, precis som andra ämnen där det krävs en viss nivå.
    • Milla : Det du skriver i kommentaren är "sanning med modifikation". Reglerna är ganska komplicerade. Jag ska försöka göra en förenklad förklaring: Det är bland de kurserna som läses EFTER GYMNASIET om man läser kurserna på nivå 1 och sedan 2 och det är nivå 2 som krävs för behörighet som kursen på nivå1 inte räknas. Men om kursen på nivå 1 ingår inom "gymnasial utbildning" t.ex inom examensbevis eller slutbetyg på gymnasiet så räknas alla betygen in i snittbetyg (jämförelsetal) och på så sätt påverkar meritvärdet. Exempel: eleven läser en gymnasial utbildning där endast matematik 1 är en obligatorisk kurs och sedan vill komma in på fastighetsmäklarprogrammet (som kräver matematik 3). Eleven i sitt examensbevis från gymnasiet har matematik 1-betyg (för att det är en obligatorisk kurs) och det betyget kommer räknas in i elevens snittbetyg (jämförelsetal). Sedan, efter gymnasiet läser eleven matematik 2 och 3 och det är matte 3 som IHOP MED ALLA DE BETYGEN SOM INGÅR I ELEVENS EXAMENSBEVIS FRÅN GYMNASIET kommer räknas in (inte matte 2; detta för att matte 3 krävs och matte 2 ej ingår i examensbevis från gymnasiet). Ett annat exempel: eleven läser ett program där även matte 2 är en obligatorisk kurs (eller så väljer eleven matte 2 som valbar kurs på gymnasiet) men matte 2 ingår i elevens examensbevis (om det är obligatorisk eller valbar kurs spelar ingen roll, alla betygen kommer räknas in). Sedan söker eleven till ett universitetsprogram där matte 4 krävs (t.ex hen vill bli mattelärare) och eleven läser efter gymnasiet matte 3 och 4; matte 3 kommer ej räknas in men matte 1, 2 och 4 kommer räknas in: matte 1 och 2 betygen räknas in på grund av att de ingår i elevens gymnasieexamen och matte 4 räknas in på grund av den kursen krävs för särskild behörighet. Så, om Nk1 ingår inom din gymnasial utbildning (som påvisar att du har grundläggande behörighet till högskolestudier) då kommer det betyget räknas in, även om den kursen inte krävs för särskild behörighet.