Leonar_1

    Hey jag undrade för att jag kan inte söka gymnasiet nästa år för att jag fyller 20 då vilken skulle va bättre att gå på 3 år på folkhögskola gymnasie nivå eller 3 år på komvux gymnasium nivå? Och om jag sen skulle vilja studera vidare på universitetet vilken skulle göra det enklare och vilken skulle va den bättre sak att välja? Folkhögskola eller komvux på gymnasium nivå?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    olika skolformer passar olika personer bättre eller sämre. Vilken skolform som passar just dig bättre kan inte jag ha någon uppfattning om: känner inte dig.
    Vidare är det också så att olika folkhögskolor erbjuder olika "miljöer" - vissa ligger i stora städer, och andra har internat/studerandeboende (skolorna som ligger långt från stora städer), vissa har estetisk inriktning med många bild, musik, danskurser och dylikt. Är man antagen till allmänna kurser på gymnasienivå på en folkhögskola, så behöver man inte söka till varje ny termin, utan man läser tills man är klar och får ut omdöme om grundläggande behörighet till högskolestudier - på så sätt är det bekvämare och säkrare (du behöver i alla fall inte minnas att söka till varje nästa kurs och vara orolig att du läser fel kurser som inte leder till examensbevis från komvux).
    Men vissa personer tycker att det är bättre att läsa på komvux och söka till varje ny kurs eller i alla fall till varje ny termin, kanske kombinera med självstudier och prövningar, för att snabba på och bli klar på t.ex 2,5 år i ställer för 3 år eller kanske t o m på endast 2 läsår. På komvux läser du i den kommunen där du är folkbokförd. Se information om komvux på kommunens webb (där du är folkbokförd).
    Däremot är "folkhögskola" statlig och du kan söka till vilken folkhögskola du vill, även om den ligger långt ifrån den kommunen där du är folkbokförd. Gör gärna några studiebesök på de folkhögskolorna som du funderar på att söka till, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare