Juli

    Hej! Jag går i tvåan på gymnasiet och har bestämt mig för att jag vill bli läkare. Dock så går jag just nu en estetutbildning, som inte ger mig vissa av kurserna man behöver för att komma in på läkarlinjen (mer specifikt ma 3&4, biologi 2, kemi 2 och fysik 2. Jag har dessutom inte A i alla ämnen, vilket jag tror behövs för att komma in. Jag undrar vilket sätt som är snabbast eller smartast för att komma in på läkarlinjen. Räcker t.ex ett högskoleprov även fast jag inte alls har vissa kurser som krävs? Och om man måste gå komvux, hur lång tid borde det ta? En till fråga är, om man nu kan komma in på läkarlinjen, hur går det till när man väljer en specialitet? Kan man jobba som allmänläkare hur länge som helst innan sin specialistutbildning, och är det svårt att vidareutbilda sig? Jag skulle i slutändan vilja bli psykiatriker. Tack så mycket på förhand! Juli Eidmark

    • Mikael : Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet. HP gör man för att prövas i ännu en urvalsgrupp: HP/urvalet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du måste få godkända betyg (eller omdöme om Särskild behörighet från en folkhögskola) i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 (även om du gör högskoleprovet).
    Välj, om möjligt läsa mer matte under gymnasietiden - så mycket matte som möjligt (minst matte 2, helst också matte 3). - detta för att försöka bli behörig även till basår på höskolenivå. Annars - om du t.ex endast läser matematik 1 på gymnasiet, kommer du Efter gymnasiet, behöva läsa matematik 2, 3 och 4 (det tar 15 veckor på heltid); fysik 1a och fysik 2 (det tar 12,5 veckor på heltid); biologi 1 och 2 (det tar 10 veckor på heltid) och kemi 1 och 2 (det tar också 10 v) - det går (med lite tur) hinna läsa alla de kurserna på komvux på ett läsår, om man är duktig inom naturvet.ämnena, motiverad och om komvux i din kommun kommer erbjuda upplägg som passar dig: vet inte om du vill ha lärarledda lektioner eller läsa på distans.
    ****
    ang. bli Psykiatriker, som är en specialistläkare.
    Det är en lång utbildnigsväg. Det nya läkarprogrammet blir 6-årig, så det gäller för din del att fundera på specialistutb.efter läkarprogrammet om tidigast 7 år och på den tiden kan mycket ändras.