Hannes
    jag har dem senaste veckorna försökt få tag på min SYV, men hon har inte varit i skolan så jag gav nu upp efter att hon inte var där idag heller. Jag tänkte bara fråga en sak, jag har tänkt att jag ska läsa ett gymnasieämne, Biologi 1. då det är det enda som jag inte har. Hur ska jag göra för att söka? ska jag lämna in papper på betyg osv? hade behövt hjälp av min SYV i skolan men somsagt, inte fått tag på henne. Jag bor i Borås om det underlättar.

    Jättetacksam för svar. :)
    • Anna : tel.nummre till SYV på Komvux i Borås är 033-35 81 20 och 033-35 81 27 och idag, tisdag har de öppet till kl.18.00 så det är jättebra om du skulle hinna till Fabriksgatan 12 där de sitter och pratar med dem personligen redan idag.
    • Milla : Hur går det? Har du varit på komvux och pratat med dem där? Glöm inte att sista ansökningsdag är 30 april, dvs nu på lördag. Lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannes!

    Enligt info på Borås stads hemsida här>>>
    är sista ansökningsdag till fristående kurser med start hösten 2016 på komvux i Borås - den 30 april. Det är därför bråttom nu.

    Min första fråga är: hur säker är du att du behöver just Biologi 1? och inte någon annan kurs?

    Jag känner inte till din situation - och i fall du fick F i bioloig F på gymnasiet men inte kommer att få Examensbevis, utan Studiebevis, då kan du läsa en annan kurs på komvux och få Examensbevis från komvux utan biologi 1.

    Om du inte har läst Biologi 1 och behöver det betyget för Särskild behörighet till vidare studier, då är det klart att du behöver läsa just Biologi 1.

    I Borås finns det dagtidskurser>> som startar 17 augusti 2016 och kvällstidskurser>> som startar 25 augusti. Sedan finns det också studieformer - Distans och Närdistans>> (och det är mitt emellan distans och lärarledd undervisning då du läser på egen hand men har möjlighet att ibland träffa handledare för att få hjälp).

    tel.nummre till SYV på Komvux i Borås är 033-35 81 20 och 033-35 81 27 och idag, tisdag har de öppet till kl.18.00 så det är jättebra om du skulle hinna till Fabriksgatan 12 där de sitter och pratar med dem personligen redan idag.

    på onsdag och torsdag har de öppet på förmiddag, men har telefontid kl.14-15.30, fick jag besked när jag ringde till dem nu.

    Gå prata med dem på komvux nu på en gång, är mitt råd. Kan du inte idag, försök besöka dem imorgon, onsdag. Torsdag blir sista dagen, då de ej har öppet på fredag. Ansökan gör du på hemsidan, här>>>

    I fall du skulle inte hinna besöka dem eller prata i telefon med dem innan 30 april, som är lördag denna v., gör ansökan på webben>>

    Det är ofta möjligt att ändra från dag till kväll eller från distans till dag eller på ngt. annat sätt - än att göra ansökan efter det att ansökn.period är slut. De kommer att "stänga webben" och inte tar emot ansökningar. Detta kan innebära att du tidigast skulle kunna påbörja studier på komvux i januari 2017.

    bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    P.S: råd till dig - ta med dig din Studieplan när du besöker komvux. Om du inte har tillgång till din studieplan, anteckna de kurser som du redan har betyg i + de kurser som du läser nu med det betyget som du tror du kommer att få. Försök få svar på frågan om du kommer att få Examensbevis (eller studiebevis eller studieintyg) - den som bäst kan svara på den frågan är SYV på ditt program, men kanske även din klasslärare/mentor eller studieadministratör eller rektor på ditt program som kan svara på det (vi hoppas och håller tummarna hårt). :) Bra också om du kan uppge ditt mål - att bli behörig till "den och den utbildningen på högskola eller yrkeshögskola>>, t.ex) eller vad du har för mål med dina studier... det blir lättare för SYV på komvux att ge dig råd och förslag hur du uppnår ditt mål på bästa sättet, lättast och snabbast. LYCKA TILL!