Julia

    Hej! Jag har tagit studenten o är arbetslös jag va i kontakt med en syv på den skolan jag sökt till och jag visste ej om jag skulle få studiebevis eller inte jag är 18 år men vi sökte in på dom kurserna jag behöver läsa upp betygen i o det är alla ämnen på gymnasiet... jag fick studiebevis och har blivit antagen så börjar nästa vecka... jag vet inte om jag kommer orka det då jag haft extrahjälp under HELA min skolgång sen jag gick åk 1 på grundskola... jag har en depression så har sjukhusbesök varje vecka. Jag blev nekad till studiestöd trots att jag ska ha de då jag är under 20 år och ska läsa heltid!! Jag ska tydligen ha rätt till gratis mat på den skolan eftersom jag är under 20år!! Jag vet inte om jag kommer behöva betala något då jag ej har några pengar alls för jag är sjukskriven!! Asså behöver svar o hjälp vet att det är hackigt men hoppas ni förstår min stress o panik o allt...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Boka tid med Syv och med kurator på komvux, visa läkarintyg till dem.

    Ta kontakt med Försäkringskassan: fråga om aktivitetsersättning.

    Vilken kommun är du folkbokförd i? Detta frågar jag för att i varje komun bör det en KAA-ansvarig finnas som du borde kunna få hjälp av.
    Du kan själv ta reda på vem det är i din kommun eller uppge vilken kommun som är "din", så försöker vi hitta kontaktuppgifter till KAA-ansvarig i din kommun, som du ska kunna vända dig till.

    Studier på komvux
    Om det finns en "bra" anledning (som t.ex en långvarig sjukdom och läkarintyg finns) så kan komvux registrera dina deltidsstudier som heltid. Rektor på komvux kan fatta beslut om det. Då registrerar studieadministratör på komvux att du läser på heltid och den info går ut till csn. Prata med kurator på komvux om det. Om du inte hittar någon kurator - vänd dig till rektor på komvux.

    Någon gratis mat vid studier på komvux lär inte finnas... ingen jag pratade med känner ngt. om det. Och detsamma gäller åkkort och läroböcker... Det är gymnasieelever som har rätt till allt detta. Och här undrar jag - varför ansökte inte rektor på gymnasiet om förlängd studietid på gymnasiet för dig? Då kunde du läsa på gymnasiet även under kommande läsåret och ha rätt till gratis lunch på skolan, åkkort och gratis läroböcker.

    Vad CSN kan hjälpa till med?
    Förutom studiehjälpen så kan du ha rätt till "extra-ersättning" om din familjs inkomst är liten. Det är du och dina vårdnadshavare (som du hade innan du fyllde 18 år) som är "en familj" och familjens inkomst bör vara lägre än 125.000 kr.per år - då (enl. info från en sakkunnig på CSN) har du rätt till extraersättning på 855 kr/månad.

    Mvh
    ANNA

    • : Jag funderar på att skita i allt det känns för krångligt orkar ej....
    • : vet inte varför dom ej gjorde de dom orkade väl inte ha kvar mig. Och jag ville gå om ett år men dom sa att dom tror att jag inte skulle klara det och sen var min skola as konstig jag blev nekad till att göra mitt gymnasiearbete eftersom jag var själv i klassen.
    • Anna : Väldgit tråkigt att du upplevde dina studier på gymnasiet på ett så negativt sätt. Ta gärna kontakt med KAA-ansvariga i din kommun. Vilka de är kan du få veta via kommunens växel. Eller ta kontakt med utbildningsförvaltningen i din kommun. Lycka till!