Besma

    Hej, Jag vill studera på Karolinska på engelska men jag har ej gymnasiebehörigheterna som behövs till det programmet. Jag måste då studera på komvux men problemet är att jag kan bara allt på engelska och tycker det blir onödigt ifall jag studera på svenska. Min fråga är går det att genomföra test Biologi 2, kemi 2 och matte 5 på engelska?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag har några frågor till dig: om du idag är 14 år, då ska du ju söka till gymnasiet? söker du till gymnasiet till hösten 2020 eller till hösten 2021?
    ****
    Vidare undrar jag om den utbildning du vill läsa på Karolinska Institutet ges på engelska? Många utbildningar, t.ex läkarprogrammet ges i Sverige endast på svenska.

    ****
    Studera på komvux på gymnasial nivå kan man i princip endast i den kommunen där man är folkbokförd.
    Prövningar kan man göra i alla kommuner, men jag tror inte man kan göra prövningar på engelska. Det är annars svårt och blir allt svårare att hitta prövningstillfällen, över huvudet taget.

    På gymnasiet kan man läsa IB, undervisning på engelska och så finns det några få gymnasieskolor som bedriver undervisning på vanliga svenska program med undervisningsspråk Engelska. Var god svara på frågan: i vilken del av Sverige vill du läsa på gymnasiet?
    ****
    Vidare tänker jag också på att i fall du vill bo och jobba i Sverige - är det ju bra att lära sig svenska så snabbt och så bra som möjligt.
    Om du, däremot vill i framtiden bo och jobba utomlands - så är det fördelaktigt att skaffa sig högre (eftergymnasial) utbildning i just det landet där du vill jobba sen (detta pga det kan bli svårt att få utbildning från ett annat land erkänd utomlands).

    KI, utbildningar på engelska
    Det finns ett antal kurser och masterprogram (på avancerad nivå) + Kandidatprogrammet i Biomedicin som på KI ges på engelska. Till det kandidatprogrammet i biomed. på KI krävs det inte matte 5, utan det är matematik 4 och ej Fysik som krävs. så, varför frågar du efter möjlighet att göra test i fysik på engelska?

    OBS! man tror ofta att alla utbildningar i Sverige får/kan läsas på engelska, men så är inte fallet.

    Vänligen
    Julia