Adam
    Hej,

    Jag undrar ifall man kan läsa fysik 1 och sedan fysik 2 på komvux under samma termin. För att bli behörig för fysik 2 måste jag ha läst fysik 1? och på komvux har jag för mig att fysik 1 sträcker sig en hel termin, vilket betyder att jag inte kan läsa fysik 2 (enligt det jag har kommit fram till) under samma termin.

    Enklare sagt kan jag läsa klart fysik 1 på komvux under 2 månader, eller måste jag följa ett schema?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag råder dig undersöka om det finns möjighet att på komvux i din kommun läsa på "flex" eller på Distans?

    "Flex" = flexibla studier

    och Distans är det självstudier under handledning (via telefon och internet).

    Om du vill ha lärarledda lektioner, då brukar oftast lektionerna ligga under en hel termin i en kurs - på komvux, vilket gör det svårt att hinna med både Fysik 1a och Fysik 2 under samma termin.

    Fysik 1a är en kurs á 150 gymnasiala poäng, och om man läser bara den kursen och läser på heltid, bör man klara den kursen på 7.5 veckor. Fysik 2 är en kurs á 100 gymnasiala poäng, och om man läser bara den kursen och läser på heltid, bör man klara den kursen på 5 veckor. Dvs på heltid bör man klara båda kurserna på 12,5 veckor.

    På flex och på distans borde man kunna läsa snabbare än på heltid eller mycket långsamt /det som passar just din situation/. Om inte Flex eller Distans erbjuds i fysik på komvux i din kommun, eller om du vill ha lärarledda lektioner; kan du försöka "läsa framåt" i kursen Fysik 1a och göra på så sätt påskynda kursen, Dock kommer inte lärare kunna köra vanliga lektioner snabbare för hela klassen, än schemat är lagt... men det finns exempel när de studerande kunde få betyg tidigare än det schemalagda kursslut.

    Om du vill söka högskolestudier med start våren 2017, tänk på att sista kompletteringsdag är 1 december. Det är 1 dec 2016 som man måste ladda upp sina betyg, som bekräftar behörighet och meriter, på Antagning.se Du har med det inte hela terminen på dig, utan bara fram till sista veckan i november. Det tar också tid för läraren att "sätta betyg" och för administrationen att utfärda betyget. .... Man måste därför planera för Kursslut senast en vecka innna 1 dec, men helst till mitten av november.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte