Ulla-Bella

    Hej! Jag har en elev som har läst 2550 poäng och vill ha med alla poängen i sin examen. Hon har alltså 150 poäng "över".....måste man lägga dessa som utökat? Problemet är att hon inte har exakt 150 poäng utan hon har antingen 100 poäng eller 200 poäng att välja på som utökade kurser som är utanför de obligatoriska och de som är programinriktade kurser. Eller kan man lägga en obligatorisk kurs som tex sam 1a1 på 50 poäng som utökad kurs? Måste man lägga en del kurser som utökade helt enkelt? Mvh Ulla-Bella

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i komvux-examen måste exakt 2400poäng ingå.
    100 av dem är gymnasie- eller komvuxarbete.
    En obligatorisk kurs måste ingå inom 2400poäng.
    OBS! betyget i Idrott och hälsa1 får ej ingå i examensbevis från komvux.
    Om eleven har betygen i 2550poäng  och där idrott1 ej ingår inom de poängen, då måste man antingen "plocka bort" 150 poäng på något sätt eller så måste eleven läsa fler kurser eller göra prövningar i nya kurser. Detta för att inom komvux-examen är det exakt 2400poäng som ingår.
    Hur kan man "plocka bort" 150poäng? Det beror delvis på om det är högskoleförberedande examen eller yrkesexamen. Det finns kurser som är på 150poäng t.ex fysik1a. Om eleven har godkända betyg i både fysik1a och fysik 2 då kan man kanske plocka bort fysik1a som är en 150poängs-kurs.
    Jag undrar om den eleven som frågan gäller har alla A-betygen i alla kurser? I så fall spelar det ingen roll för elevens meritvärde (om hen planerar söka till universitetsutbildning) vilka kurser man plockar bort men man får ej plocka bort obligatoriska kurser. Vilka kurser som är obligatoriska är (delvis) olika för olika typer av examina.
    Du nämner sam 1a1 en kurs på 50 poäng. Jag gissar därför att det handlar om yrkesexamen (detta för att i en högskoleförberedande examen måste 100poäng samhällskunskap ingå). Så här är det: minst 50 poäng i ämnet samhällskunskap är obligatoriskt i examensbevis från ett yrkesprogram eller yrkesexamen från komvux. Men eleven har kanske även betyget i samhällskunskap 1a2? Och i så fall kan man plocka bort en av de kurserna. Men... jag tänker också på vad vill eleven göra efteråt? Exempel: om eleven vill nu ta examen som undersköterska (från komvux) och senare söka till sjuksköterskeprogrammet (där samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2 krävs för särskild behörighet) då kommer båda de betygen (om hen har godkända betyg, så klart) räknas in i elevens jämförelsetal och därför är det fördelaktigt för eleven att behålla båda de kurserna i sitt examensbevis från komvux och att andra kurser, som inte krävs för behörighet och inte ger meritpoäng och i vilka hen samtidigt har lägre betyg "plockas bort".
    Uppfylla formell behörighet för komvux-examen och vad som är fördelaktigt för personen är inte alltid samma sak.
    Jag skulle definitivt försöka ta hänsyn till personens framtida planer och försöka underlätta för honom/henne genom att inom komvux-examen ha kvar även de kurser som krävs för särskild behörighet till just det programmet på universitetet som eleven vill söka till + alla kurser som ger meritpoäng och skulle (av de övriga kurser) försöka plocka bort de kurser som inte är obligatoriska och i vilka eleven samtidigt också har lägre betyg.
    Detta kan innebära att hen får läsa eller göra prövning i någon eller några kurser, men det finns också möjlighet att "klyva" vissa kurser (vilket rektor på komvux kan göra; det ansvaret kan också vara delegerat till biträdande rektor eller till en SYV). Vilka kurser får "klyvas"? Jo, de som "består" av mindre kurser, t.ex fysik1a får klyvas i fysik 1b1 och fysik 1b2 och en av de kurserna kan man behålla i examensbeviset, inom 2400 poäng. Ett annat exempel är Historia 1b, som får klyvas i his 1a1 och 1a2.

    Studie- och yrkesvägledare