Erika
    Hej,

    Jag vill komma in på fysioterapeututbildningen men står just nu långt ner på reservlistan inför årets skolstart.

    Förutom att försöka lyckas på högskoleprovet skulle jag behöva höja mitt betygssnitt från gymnasiet för att öka mina chanser att komma in. Hur vet jag vilka ämnen som är mest relevanta att läsa upp? Jag har minst G i alla ämne från gymnasiet, tog studenten 2009.

    Vad jag läst så går det inte att "plugga upp" G till VG eller MVG, s.k konkurrenshöja sina gymnasiebetyg på komvux. Stämmer det? Är det i så fall bara på distans man kan göra det, tex genom nti.se?

    Tacksam för svar :)

    Hälsningar,
    Erika

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,

    för dig som har Slutbetyg från 2009, står reglerna på den här platsen på www.antagning.se>>

    Du kommer att höja ditt meritvärde om du får högre betyg i "motsvarande kurser", dvs de nya kurser som "motsvarar" dina "gamla kurser" - exempelvis: om du har betyget VG i Matematik A och får betyg A eller B i Matematik 1, då höjer du ditt jämförelsetal /och med det också så höjer du ditt meritvärde/. De gamla kurser med betygsskala G-MVG går ej längre att läsa eller göra prövningar i.

    Du måste därför läsa eller göra prövningar i Nya kurser. Det finns tyvärr inte motsvarighet till alla gamla kurser, men för de flesta - finns det motsvarande kurser.

    Störst höjning skulle bli om du idag inte har max antal Meritpoäng (max antal är 2,5) och uppnår fler meritpoäng. Vet du hur många Meritpoäng du har idag? Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde. Om du redan nu har 2,5 meritpoäng, kan du inte få fler. Om du har färre, kan du höja ditt meritvärde genom att tjäna fler meritpoäng.

    För att du ska veta vilka kurser du behöver läsa eller göra prövningar i - råder jag dig boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig dina betyg och skriv även ut info från "mina sidor" på Antagning.se där uträkning av ditt meritvärde finns - för att underlätta för SYV på komvux.

    Ang. möjlighet att läsa på komvux, så är det olika i olika kommuner. Att läsa på distans, är ju ändå att läsa kurser och det är lika svårt (om inte svårare) att få plats. Då återstår det Prövningar. Man förbereder sig genom självstudier, betalar prövningsavgift (som för närvarande är 500 kr) och betyg som man får efter en prövning är exakt lika mycket värt som betyg man får i slutet av en läst kurs.

    Allmän info om Prövningar kan du läs här>>

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV