NilsBergh

    Hej! Min dröm är att bli psykolog. Jag funderar på att plugga en kandidat i psykologi i sverige. För att sedan söka en master i köpenhamn. Först undrar jag hur hög antagning det är på att söka masterprogram i köpenhamn? Eventuellt i andra länder i EU. Jag har 20,5 i merit från gymnasiet. Som jag fattat det så innebär en master utomlands att man även får psykologexamen? Därefter har jag tänkt att konvertera den utländska examen i sverieg, genom att göra PTP här osv. Har förstått att denna process är lite klurig men man får ju kolla innan så att kursinnehållet stämmer överens med psykologprogrammet i sverige. Hur ofta har du som SYV stött på människor som pluggat psykolog utomlands och konverterat till svensk legitimation? Är det orimligt? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    den säkraste vägen till svensk psykologlegitimation är via psykologprogrammet på ett svenskt lärosäte. Alla andra vägar är mer eller mindre osäkra. Legitimation för psykologer är det socialstyrelsen som utfärdar och det blir socialstyrelsens bedömning som gäller i fall du ansöker om legitimation med en annan utbildning i grunden än examen från psykologprogrammet på ett svenskt lärosäte.
    Vilket svar du, om 5-6 år, när du ansöker om legitimation som du får från socialstyrelsen kan jag inte ge dig några garantier på... på så lång tid kan reglerna eller tolkning av reglerna ändras.
    Psykologexamen från andra nordiska länder, däribland från Danmark, brukar oftast accepteras "som om man fick psykologexamen i Sverige", är i alla fall min erfarenhet. Dock kan det krävas vissa kompletteringar - i form av kurser och/eller praktik men sedan kan det tyvärr bli så att den kursen du ska behöva komplettera med inte kommer erbjudas som fristående kurs, utan endast inom psykologprogrammet (och det kommer betyda att du måste konkurrera och komma in på psykologprogrammet här i Sverige för att läsa den kompletterande kursen ... det kanske inte blir så illa men jag kan inte lova dig ngt).
    Min rekommendation är du försöker komma in på psykologprogrammet på ett svenskt lärosäte (detta eftersom ditt mål är att få svensk psykologlegitimation). Du frågar om min erfarenhet som SYV ang.hur socialstyrelsens bedömning kan "falla ut" men det är ganska irrelevant, för att hur bedömning ang. just din examen kommer att bli behöver inte att göra med hur det var förr för de andra personer.
    Som sagt, examina inom samma yrken och utbildningar från nordiska länder brukar, som regel, accepteras i ganska stor grad (kanske t o m "rakt av") men kompletteringar kan krävas och det går på förhand inte ge några garantier på att det blir lätt eller ens möjligt att göra de kompletteringar.
    Om du skaffar dig hög utbildning i psykologi utomlands men sedan inte ska kunna få ut svensk psykologlegitimation, så är det, som tur är, inte helt "kört" utan du kan, förhoppningsvis få jobb inom andra, "liknande" yrken som t.ex Psykologisk coach eller Psykologilärare.
    Vad gäller antagning till masterprogrammet i Danmark, så tänker jag på att det är ju inte nu, utan om några år som du ska söka dit och då kanske ett sådant program inte ens längre ges... Utbildningsutbud förändras. Vilka utbildningar som erbjuds var är inte ngt som är konstant, utan kan ändras ganska mycket på kort tid. Vänd dig gärna till utbildningsansvariga och antagningsenheten på skolan i Danmark med frågor om deras utbildningar. De som vet mest om utbildningen är de som jobbar direkt "på" eller "med" den utbildningen.
    Du får gärna kika på yrkespresentationerna:
    framtid.se/yrke/psykologilarare
    framtid.se/yrke/psykologisk-coach

    Studie- och yrkesvägledare