Hejsan123

    Hej, vad för utbildningar är korta och har en hög lön? Hoppade av gymnasiet i 2an och gick vård och omsorg. Vill hoppa på nån utbildning på YH som ger mig en bra lön?

    • SYV-besökare : du har redan fått ett svar men nu skriver jag ett nytt svar till dig - så du får gärna läsa även det nya (andra) svaret på din fråga!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag ska samråda med kollegorna och vi ska försöka komma på ett ännu bättre svar att ge dig (senare) men jag ska nu göra ett försök att svara på din fråga...
    Vad anser du som "kort utbildning"? Utbildningar inom YH är Eftergymnasiala utbildningar och man ska (egentligen) ha gymnasieutbildning i sin helhet (i alla fall till stor del). Vad jag förstår av din fråga så har du betygen från årskurs 1 på gymnasiet, så du har klarat av en tredje del av gymnasiet ("bara") och det kanske är för lite för att direkt kunna antas till någon yrkeshögskoleutbildning, över huvudet taget.
    YH-utbildningar blir allt mer populära (och det finns flera anledningar till varför de växer i popularitet och med det blir också svårare att komma in): YH-utbildningar ger jobb; de kan göra "vissa" undantag och ta in även de som inte helt och hållet är behöriga och de är kortare än "liknande" universitetsutbildningar och även mer praktiska (jämfört med utbildningar inom högskola-universitet).
    Så, det är mest troligt att du inte kommer komma in på någon yh-utbildning utan att du först ha kompletterat på gymnasial nivå. Helst bör du ta ut examensbevis från komvux och för det behöver du läsa i 2 läsår på heltid. Alternativt kan du söka till allmänna kurser på folkhögskolorna men där kommer du behöva läsa i (troligtvis) minst 2 år också.
    Vidare så tycker jag att du bör bestämma dig inom viken bransch eller arbetsmarknadsområde du vill jobba inom; det blir ju inte så bra om du satsat endast utifrån "lönefrågan" - det är svårt att bli framgångsrik inom ett område där man saknar talang, intresse eller de egenskaper som krävs.
    Vad gäller just yrkeshögskola så förändras utbud ganska mycket och ibland med mycket kort varsel. YHutbildningar riktar in sig på de aktuella arbetsmarknadens behov och förutsättningar. De utbildningar inom YH som kommer bli sökbara om ett par kanske idag ännu inte finns, över huvudet taget... Så, om du hittar en YH-utbildning som du är mycket intresserad av men du ska först komplettera i 2 år på gymnasial nivå, så är det möjligt att just den YH-utbildning (om 2 år) inte längre finns...
    Lönefrågan är också en mycket svår fråga att svara på. Lönerna sätts, för det mesta, individuellt. Med samma utbildning på samma arbetsplats kan man se att folk har ganska olika löner: skillnaderna kan bero på de andra meriter (förutom formell utbildning) + på hur duktig man är på att löneförhandla. Du ska också söka jobb (efter en YH-utbildning) uppskattningsvis om 3-4 år (som tidigast) och vad som händer med lönerna, allmänt sett, på så lång tid framöver, vet ju ingen (om man ska ge ett ärligt svar).

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    För att hitta korta utbildningar som leder till jobb med "bra" lön, är YH-utbildningar ett utmärkt alternativ. Yrkeshögskoleutbildningar (YH) fokuserar på att möta arbetsmarknadens behov och kan vara allt från några veckor till flera år långa. Här är några exempel på YH-utbildningar som kan ge dig en "bra" lön:

    1. **Installationsingenjör - Solel, Lagring, Laddning**: Denna utbildning varar 1-2 år och erbjuds på flera orter. Den är CSN-berättigad och kostnadsfri: se utbildning/kyh/installationsingenjoer-solel-lagring-och-laddning-online

    2. **Systemutvecklare - DevSecOps**: Denna tvååriga utbildning är CSN-berättigad och kostnadsfri se utbildning/kyh/systemutvecklare-devsecops

    3. **Solenergiprojektör**: Denna ettåriga yrkeshögskoleutbildning är också CSN-berättigad och kostnadsfri se utbildning/campus-varberg/solenergiprojektoer-specialisering-solceller

    Dessa utbildningar (se ovan) leder, enligt de uppgifter jag har tillgång till, till jobb med en månadslön på minst 30.000 kronor.

    Det är också värt att notera att de flesta som avslutar en YH-utbildning får jobb vid examen, vilket gör YH-utbildningar till ett bra alternativ för dig som vill säkra en bra inkomst och arbetsmöjligheter efter studierna.