Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    frågor om lärarutbildningar och lärarbehörigheter besvaras bäst av skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och av studievägledare på Lärarhögskolorna. Men jag kan ge dig allmän information som jag känner till: Om du med 120 högskolepoäng inom psykologi kommer in på KPU kan du behörig gymnasielärare i ämnet Psykologi. Psykologi är ett "litet ämne" med få gymnasiekurser som läses på endast några få gymnasieprogram. Att få heltidstjänst som gymnasielärare i psykologi på en och samma skola anser jag som osannolikt. För att bli behörig gymnasielärare i ännu ett ämne behöver du 90 hp i det "nya ämnet". Det är lättare att komma in på KPU om man söker för att bli behörig lärare i flera ämnen (KPU har begränsat antal platser och prioriterar de som ska bli lärare i flera ämnen).
    När det är lärarbrist, kan även obehöriga få lov att undervisa (tyvärr kan man säga för att målsättningen är att alla lärare som undervisar är behöriga). Men i den situationen som råder nu med stor lärarbrist kan man få lov att undervisa utan lärarexamen och då kan man i så fall efter några år som obehörig lärare försöka komma med i ngt projekt som hjälper obehöriga lärare bli behöriga (t.ex VAL = vidareutbildning av lärare).
    Har man som mål att bli gymnasielärare, så rekommenderar jag i första hand utbildning på Ämneslärarprogrammet. Att "gå via" KPU är en osäker väg... man vet på förhand inte var KPU kommer att erbjudas och om man kommer in eller inte. Den säkra vägen ligger via utbildning på ämneslärarprogrammen.
    Du får annars gärna läsa information på lärarhögskolornas egna webbar och kontakta studievägledare på lärarutbildningar. Lycka till! Sverige behöver fler lärare!

    Studie- och yrkesvägledare