Språkstudent

    Hej. Jag är i ett litet dilemma med det jag bör välja härnäst i mina studier. Jag läser just nu till en magisterexamen inom ett modernt språk. I och med att jag redan har använt stora delar av mina veckor på CSN kan jag inte fortsätta studera hur mycket som helst. Jag läser även en utbildning till att bli tolk vilket intresserar mig mycket, men jag kan inte säga på förhand hur bra tolk jag kommer att vara, och hur mycket jobb jag kommer att få. För att ta ut en hel masterexamen är det lite mindre än ett år för mig kvar på utbildningen, och jag känner gärna för att gå den vägen. Mina studiemedel räcker i viss mån till detta. Jag har dock fått insikt i att det kan vara bra att läsa en KPU. Det finns nämligen en KPU på 60 poäng vilket motsvarar ett års heltidsstudier. Lärare är dock inte det jag känner att jag vill vara, och att läsa hela utbildningen på ett år till gör det lite svårare för mig att få mina studiemedel att räcka, men det kan gå. Men jag har förstått det som att det har sina fördelar med att ha en lärarexamen. Dels är det brist på lärare, vilket ger mig bra möjligheter till jobb, om nu tolkyrket inte skulle gå så bra som jag har hoppats på. Dessutom verkar vissa forskarutbildningar kräva lärarexamen, så jag blir alltså behörig att söka inom ett större utbud av forskarutbildningar, visst är det så? Förstår att jag kommer med lite komplexa frågor, men vilken väg hade ni ansett vara bäst? Kurserna som jag läser för att ta ut en hel masterexamen är ett större intresse för mig, och det hade varit jättebra om det hjälpte mig att komma in på en forskarutbildning. Men jag är rädd för att jag kommer ångra mig att jag inte garderade mig med en lärarexamen. Det låter som en väldigt säker väg om det nu skulle visa sig att varken forskarutbildning eller tolkyrket går som jag hade tänkt mig. Jag tackar väldigt mycket för att ni tar er tid att läsa och komma med svar som kan hjälpa mig. Mvh Oskar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår att du står inför ett viktigt beslut med olika alternativ. Här är några saker att överväga som kan hjälpa dig att fatta ditt beslut:

    1. **Följ ditt intresse:** Om kurserna för att ta ut en hel masterexamen är det som verkligen intresserar dig och du känner dig engagerad i ämnet, kan det vara en bra idé att fortsätta på den vägen. Att följa ditt intresse och passion kan ge dig större motivation och tillfredsställelse i dina studier och karriär.

    2. **Tolkutbildningen som ett komplement:** Att läsa en utbildning till tolk är också ett värdefullt alternativ, särskilt om det är något som du känner starkt för och tror att du kan bli framgångsrik inom. Även om det finns osäkerhet kring hur mycket jobb du kan få som tolk, kan det fortfarande vara värt att följa din passion och se vart det leder dig. Kika gärna på Framtid.se/yrke-tolk

    3. **Fördelar med lärarexamen:** Att ha en lärarexamen kan definitivt öppna upp fler jobbmöjligheter, särskilt med tanke på bristen på lärare och det faktum att vissa forskarutbildningar kräver en lärarexamen. Om du är öppen för att arbeta som lärare t.ex om tolkyrket eller forskarutbildningsvägen inte går som planerat, kan det vara värt att överväga.

    4. **Framtida flexibilitet:** Tänk på vilken väg som ger dig större flexibilitet och möjligheter att utforska olika karriärvägar. Om du väljer att ta lärarexamen kan det öppna dörrar för jobb inom utbildningssektorn, medan en masterexamen kan ge dig möjlighet att söka andra jobb inom ditt ämnesområde eller söka till en forskarutbildning.

    Sammanfattning
    Det viktigt att noggrant överväga dina intressen, mål och möjligheter när du fattar ditt beslut. Ta dig tid att utforska alla alternativ och tänk på vilken väg som bäst passar dig och din framtida karriär. Kom ihåg att det inte finns någon "rätt" väg, utan det handlar om att välja det som känns mest meningsfullt och givande för dig. Lycka till med ditt beslut!

    Studie- och yrkesvägledare