Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! KPU är en förkortning för Kompletterande Pedagogisk Utbildning. Om man har tillräckligt antal högskolepoäng i sina blivande ”undervisningsämnen”, är man behörig att söka till KPU. Och i slutet av KPU får man lärarexamen, sedan ansöker man hos Skolverket om lärarlegitimation. I vilka ämnen vill du bli lärare? Vill du bli lärare på grundskolan eller på gymnasiet?

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pablo!
    Jag vill komplettera det svaret du redan fick från SYV Mikael. Jag vill börja med att säga att kunna flera språk är en fördel och ofta en mycket stor fördel om man jobbar inom skola/utbildning, och detta även om du inte kommer bli just Modersmålslärare eller Språklärare.
    Vad gäller vägen mot lärarlegitimation, så finns det flera olika: en väg går via KPU, en annan via ämneslärarprogrammet och så kan man också börja jobba som obehörig lärare och om några år få hjälp att bli behörig (genom något projekt, till exempel VAL, Vidareutbildning av Lärare).

    Du skriver i din fråga om att du har kandidatexamen i företagsekonomi. Jag gissar därför på att du kanske vill ha företagsekonomi som ditt undervisningsämne (i alla fall ett av dina undervisningsämnen).

    Hur blir man behörig lärare i Företagsekonomi?
    När det gäller ämneslärarexamen inom företagsekonomi kan inte det ämnet hittas som enskilt ämne på något av universiteten som utfärdar lärarexamen. Det borde betyda att företagsekonomi inte finns som enskilt ämne att läsa inom ramen för lärarutbildningen, enligt de uppgifter som en av UHR´s webbplatser, www.studera.nu , visar.

    Stockholms universitets sajt har information om  Företagsekonomididaktik. Det har tidigare varit möjligt att genom KPU, Kompletterande pedagogisk utbildning, bli behörig lärare i bl.a företagsekonomi. Ta gärna kontakt med studievägledningen på Stockholms Universitet för mer information.

    Företagsekonomi verkar alltså inte gå att läsa genom det "vanliga" ämneslärarprogrammet, utan man läser högskolepoäng i Företagsekonomi och ev i ett annat ämne först och söker sedan till KPU.

    Vi rekommenderar att i fall man är intresserad av att bli lärare i Företagsekonomi, kontakta Studievägledningen  eller någon som ansvarar för lärarutbildningen på Stockholms universitet och fråga hur det rent praktiskt skulle gå till att läsa till företagsekonomi och vad som krävs för att få undervisa i det ämnet.

    Som Ämne inom den svenska skolan förekommer inte det på grundskolan, utan endast på gymnasiet och inom högskola-universitet. Det är inte ett "stort" ämne inom den svenska gymnasieskola, och det är därför mycket tveksamt om läraren som endast vill eller kan undervisa i företagsekonomi kan få en heltidstjänst. Vi rekommenderar därför att kombinera undervisningsämne Företagsekonomi med någon "stort ämne" som t.ex matematik, engelska eller svenska alternativt kombinera företagsekonomi med 2 till ämnen, t.ex samhällskunskap och moderna språk.
    Studievägledare på lärarhögskolorna är experter på lärarutbildningar och vi rekommenderar därför att du tar kontakt med dem för att diskutera hur just din väg till lärarlegitimation kommer att se ut! Lycka till!