number6

    Hej! Min dotter växer upp i USA som utlandssvensk, och kommer med hög sannolikhet åka till Sverige för att läsa på universitet. Eftersom hon inte gått på gymnasium i Sverige behövs ju TISUS-provet för att få behörighet, och även om hon kan röra sig i en svenskspråkig miljö är det inte helt säkert att hon kan bestå provet och påvisa färdigheter i svenska av nivå C1. I värsta fall finns ju även utbildningar på engelska, jag har sett några stycken på universityadmissions.se. Krävs TISUS även i detta fall? Eller räcker det med tillgodoräknande av betyg från high school? mvh Daniel

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbud av program på de svenska lärosätena (på grundnivå, alltså utbildningar som inte kräver tidigare universitetsstudier) som ges på andra språk än svenska är mycket begränsat. De flesta utbildningar har undervisningsspråk svenska. Men om din dotter hittar utbildning som ges på t.ex engelska, då brukar det stå följande information om Behörighet:
    Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + kurser som krävs för särskild behörighet till just den specifika utbildningen. Mer information om behörighet kan, med fördel, fås av antagningsgrupperna/antagningsenheterna på lärosätena (högskolorna och universiteten).

    Studie- och yrkesvägledare