Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Att bedöma om det är" värt" att plugga till yrket kriminolog beror på dina personliga intressen, karriärmål och arbetsmarknaden som den kommer se ut när det blir dags för dig att söka jobb.
    Här är några saker att tänka på:

    1. **Intresse:** Om du är genuint intresserad av frågor kring brottslighet, rättssystemet, samhällets reaktion på brott och liknande ämnen, kan kriminologi vara ett spännande ämne att studera.

    2. **Karriärmöjligheter:** Kriminologer kan arbeta inom en rad olika områden, inklusive brottsbekämpning, rättssystemet, socialt arbete, forskning, policyutveckling m.fl. Innan du bestämmer dig för att studera kriminologi är det bra att undersöka vilka specifika karriärvägar som är tillgängliga och om de passar dina intressen och mål.

    3. **Arbetsmarknad:** Arbetsmarknaden för kriminologi varierar beroende på faktorer som geografisk plats, arbetslivserfarenhet och dina ev. specialiseringar och särskilda färdigheter. Vissa områden kan ha en högre efterfrågan på kriminologer än andra. T.ex kan vissa språkkunskaper bli avgörande om just du får jobb eller inte.

    4. **Utbildning och kompetens:** Förutom en examen i kriminologi kan det vara fördelaktigt att komplettera din utbildning med praktik, specialiserade kurser eller certifieringar inom relevanta områden som brottsbekämpning, socialt arbete eller rättskunskap för att öka dina chanser att få arbete efter examen.

    Sammanfattning
    Kriminologi kan absolut vara ett givande ämne att studera för "rätt person", men det är viktigt att göra en noggrann övervägning av alla faktorer innan du tar ett beslut. Arbetsmarknaden kan vara konkurrenskraftig, men det finns många olika karriärvägar att utforska för den som är intresserad av ämnet. I yrkesbeskrivningen på framtid.se/yrke/kriminolog visas det just nu (mars 2024) att det är svårt att få jobb! Men om du ska studera i minst 3 år (kandidatprogrammet) eller kanske t o m 5 år (kandidat + master) då kan situationen (på sikt) ändras.

    Studie- och yrkesvägledare