Sarah

    Hej! Jag bor och jobbar nu i Stockholm. Har blivit väldigt nyfiken på kriminologi.

    1. Först undrar jag var de mest meriterande utbildningarna finns?

    2. Vad är det jag ska läsa om jag är intresserad av gärningsmannaprofilgruppen? Eller väljer man inriktning?

    3. Om jag vill stanna i Sthlm, finns kandidatprogrammet här? Om jag ska sätta ihop kurser till en kandidatexamen själv, hur går jag till väga?

    4. Om jag vill fortsätta jobba heltid, finns det utbildning för kandidatprogrammet på halvfart i Sthlm?

    5. Vilken inriktning är det för mordutredningar?

    Är även intresserad av distans-kurser/-utb., bara lärosätet är i Sthlm.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,

    kika gärna på en yrkespresentation Mordutredare >>
    När vi frågade en sakkunnig, fick vi svar att det i första hand personer med grundutbildning till Polis - som kan bli Mordutredare.

    Du frågar särskilt om Gärningsmannaprofil-gruppen; och i Gärningsmannaprofilgruppen ingår poliser med lång erfarenhet från utredningar av grova brott, kriminaltekniker, beteendevetare, rättspsykiatriker och rättsläkare. Den tvärvetenskapliga kompetensen ger nya infallsvinklar och teorier som hjälper de lokala utredarna i det fortsatta utredningsarbetet.
    Enligt info på https://polisen.se består gruppen av 8 personer och om alla de ovan nämnda yrkeskategorierna ingår i gruppen, så kanske det är endast en beteendevetare /eller max 2 st./ - det är alltså mycket exklusivt, om det är endast max två personer som med beteendevetenskaplig bakgrund ska ha det jobbet. Chansen att få det jobbet är alltså mycket liten.
    Exakt vilken utbildning som skulle ge störst chans att få det jobbet, kan vi på Fråga syv inte svara på.
    Du får testa kontakta polisen och fråga.
    När vi tidigare ställde liknande frågor till polisens personalavdelning, fick vi svar att man får studera det man tror kan behövas och sedan söka de tjänster som utannonseras och att polisen väljer den "mest passande" personen av alla som söker jobbet, men att det går inte på förhand säga vilken kompetens som ska i framtiden anses som mest passande; även en sådan synpunkt fick vi som svar, att "man får se vem som ingår i gruppen då det blir aktuellt att anställa en ny person; vi ska då se vilken kompetens som fattas och ska söka efter den kompetensen i så fall". Det kan man ju mycket väl förstå, om man tänker från arbetsgivarens perspektiv; om de har 8 "platser" och 7 av dem är upptagna och så söker de en person, då vill de givetvis att den nya personen ska Komplettera det som fattas inom gruppen då... men ingen kan idag säga vilken kompetens som i framtiden kommer att fattas inom gruppen.
    Tråkigt dock att den som vill satsa på en utbildning som skulle kunna leda till jobbet, kan ej få svar på vilken utbildning det är som hen bör satsa på. :(
    Om du vill läsa kriminologi, och inte vill söka till polisutbildningen eller till läkarprogrammet, då kan jag endast råda dig att just börja läsa kriminologi: antingen hitta ett program eller söka "lösa kurser" som verkar vara intressanta och "så får vi sedan se..." hur det blir.
    Som sagt, med så extremt få Tjänster (max 2 stycken) - är chansen att få det jobbet väldigt-väldigt liten. Och det handlar även om att ha tur. För att du måste inte endast bli "bäst i test" utan att jobbet ska bli ledig just när du vill ha jobbet... exempelvis: om jobbet blir ledig och annonseras ut just när du ska bli föräldraledig, då går det ju inte. Eller om du precis har fått ett annat mycket spännande jobb, så vill du kanske inte byta jobbet just då... och sedan kanske ingen möjlighet kommer att finnas på många år...
    Tänk också på att Gärningsmannaprofilgruppen reser runt i Sverige; har man familj och barn, kanske man inte kan resa runt i jobbet hela tiden; man kanske vill träffa sina barn och andra familjemedlemmar varje dag?
    Jag förstår att mitt svar låter som att jag menar att det inte kommer att gå... men det menar jag faktiskt inte. :) Jag menar att du får givetvis ha din dröm, men att det också är bra att förbereda sig till andra yrkesvägar och karriärmöjligheter.
    Som sagt, är du intresserad av kriminologi, läs kriminologi i så fall. Utbildningsutbud av alla högskoleutbildningar lär finnas på högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu
    Ansökan gör man på Antagning.se och ansökn.period till hösten börjar kl.13 den 15 mars 2018 och pågår t o m 16 april 2018.

    Du får gärna samråda med studievägledare som jobbar på de institutioner där kriminologi-utbildningar ges.