Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det kan inte garanteras att läsa vilken kurs som helst på gymnasial nivå. Komvux i din kommun kan köpa den kursen till dig som de själva inte har men komvux måste inte göra det; komvux kan svara att de inte tänker köpa kursen. Om du söker - på gymnasienivå - läsa på komvux i en kommun där du inte är folkbokförd, kommer Interkommunal förfrågan skickas till komvux i din kommun som lyder: "Vill ni betala för den här personens utbildningsplats hos oss?" och det står fritt för din kommun att svara Nej.
    Du kan försöka "övertala" rektorn på komvux i din kommun att du behöver läsa en viss kurs som ej finns i din kommun och kanske kan rektorn bevilja Interkommunal ersättning till den andra kommunen (om det finns pengar kvar i budgeten för det).
    Annars, så kan du köpa undervisning i kursen hos Hermods distans (den vägen får du endast kunskaperna men ej något betyg) och sedan försöka hitta var du kan göra prövning och få betyg genom en prövning. Prövningsbetyg kan ingå i examensbevis från komvux.
    Du kan också se om du kan folkbokföra dig i en kommun där komvux inom sitt utbud har den kursen som du vill läsa.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare