Daniel SYV

    Hej Anna,
    om man studerar i tillräcklig omfattning (på minst halvtid) på en utbildning som är studiemedelsberättigad, och har veckorna kvar att ta av i studiemedels-"potten", då ser jag ingen anledning varför CSN skulle säga Nej på ansökan om studiemedel (förutom om du skulle haft "skuld" till CSN på något sätt). Att du har fått studieuppehåll från en annan utbildning under tiden du läser en kurs, tror jag inte CSN kommer bry sig om (men du kan fråga CSN direkt; det är där beslutet om studiemedel fattas och att ha studieuppehåll är ett undantag, så det är bättre - för att få helt korrekt svar - att vända sig till CSN med den frågan).
    På samma sätt (samma tankegång som ovan) så tror jag inte något universitet bryr sig om att du har studieuppehåll från ett program, utan om du söker och kommer in på en kurs då får du läsa den; det är vad jag tror. Det kostar inte att göra ansökan om en högskolekurs, sök. Kommer du in, blir Antagen, så har du rätt att läsa den. Om du vill, kan du på förhand fråga på den institutionen där du vill läsa kursen eller antagningsgruppen på det aktuella lärosäte. Jag blir förvånad om du skulle få svar att du inte får söka eller inte får läsa en kurs som du kommer in på pga du har studieuppehåll från ett program på annat lärosäte.
    Du får gärna höra av dig sen och berätta vilka svar du fick från CSN och från lärosätet där du vill läsa "din kurs". Vi vill också lära oss mera! I situationer som är "undantag" eller lite mer ovanliga, kan dock individuella bedömningar ibland gälla och man kan därför ha olika "rättigheter", beroende på vissa detaljer... Så, summan av "kardemumman" är att jag tror och hoppas att svar på båda dina frågor är Ja, och jag blir förvånad om du får ett Nej från CSN eller från lärosätet där du vill läsa "kursen".