Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'rektors beslut om individ.anpassat program' (7 st.)
-
Kan jag byta program/skola i trean?
Jag har gått estetiska programmet nu i två år och har precis börjat trean. Jag vill jättegärna byta program och gå samhällsprogrammet istället. Går det?
Hej,en gymnasieskola får inte anta en elev om hen inte kommer ha möjlighet att läsa kurser så att hen kan uppnå kraven för examensbevis. Titta på programplan för... Läs hela svaret -
IAP på gymnsium?
Apropå min förra fråga, Eleven är ännu inte betygssatt i Ma2b men det finns risk för F då det är en pågående kurs. Om eleven läser ma3b kan ge den bästa förutsättningar att nå en gymnasieexamen, om ev IAP, kan...
Hej,alla elever på gymnasiet får läsa vidare till nästa/högre kurs i samma ämne, även om de fick F i en lägre/underliggande kurs (för det behövs inte någon anpassning... Läs hela svaret -
Naknak02 på Natur SAM?
Hej. Har en elev som går Natur inriktning natur sam (där Biologi 2 är obligatorisk). Eleven har uttryckt önskemål om att läsa naturkunskap 2. Får den kursen ingå i ett examensbevis på NA?
Hej Mia,godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 ersätter (tillsammans) godkänt betyg i naturkunskap 2. Om eleven har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1, så har eleven redan läst all... Läs hela svaret -
Vad krävs för gymnasieexamen?
Jag går sista året på ekonomi och undrar vad som krävs för mig att ta gymnasieexamen. Jag fick f i matte 2 och läser nu inte matte 3 utan har valt ett i-val på 100 poäng istället. Måste jag klara detta i-valet för att kunna ta min...
Hej Sigge,det finns ett antal krav man måste uppfylla för att kunna ta ut examensbevis på gymnasiet. Läs gärna info på... Läs hela svaret -
byte av program?
Har en elev från teknikprogrammet på handelsprogrammet. hon har läst webb, teknik 1, kemi 1. går sista året nu. alla dessa ämnen som inte finns på handels, ska de läggas som individuellt val? har dessutom läst matte 2, ska detta då...
Hej Monica, inom Individuellt val finns plats för endast 200 poäng.Om man tittar i programplanen för HA, så ser man vilka kurser som får vara PROGRAMFÖRDJUPANDE. T.ex Webbutveckling 1 får på HA... Läs hela svaret -
Motsvarar ma1b+2b ma1c?
Hej! Kan en elev som läst ma1b och 2b omvandla detta till ma1c? Om ja, var finns information om detta..? Finns det omvandlingstabeller man kan kika på kanske?
hej Lina,det går bra att ta betyget i matematik 1a, 1b eller 1c i examensbevis från samtliga gymnasieprogram. Så man behöver inte omvandla ngt., utan man bara tar och inkluderar betyget i matte 1b där... Läs hela svaret -
Kan jag läsa A-spår?
Hej! Mitt program är naturvetenskap och jag har funderat på att läsa matte 2a istället för matte 2c. Kan jag göra det eller behöver jag läsa på C-spår? Detta är för att jag har lite svårt för matte och det är...
Hej, Mikael!Svar på din fråga beror på flera olika saker. Du skriver "mitt program är naturvetenskap" och jag ser att du är 20 år, men jag vet ändå inte om du läser på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga