Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'vilka utökade kurser räknas?' (8 st.)
-
Hur kan jag ha 48500 i sammanlagt betygsvärde?
Hej! Jag undrar hur man räknar ut sitt sammanlagda betygsvärde (det som ska vara mellan 21 500 och 48 000) om man har läst utökade kurser. Jag har kollat på exempel och förstått det som att betygen i utökade kurser bara räknas med i...
Hej,jag tror du refererar till det som står på https://www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/rakna-ut-ditt-meritvarde/ och min uppfattning är info om "max... Läs hela svaret -
Utöka kurser på natur för att höja snitt?
Hej! Jag går i åk 2 (naturvetenskap), och har gjort mina individuella val inför åk 3. Jag kommer även ha extra 2.5 merit från moderna språk 3/4 och matte 5. Min fråga är, kan jag välja utökade kurser, exemeplvis programering 1 + eng 7 + företagsekonomi, med mina redan valda individuella...
Hej!du fick rätt svar i kommentaren till din fråga. Svenska 1, en kurs i samhällskunskap + matematik 1 är obligatoriska kurser på alla svenska (nationella) gymnasieprogram. Obligatoriska... Läs hela svaret -
Jag ska läsa franska 3 och 4, kommer u-kurs tyska 3 räknas?
Jag kan prata tyska och funderar över att ta prövning i det, men om jag får godkänt i både franska 3 och 4 kommer betyget i tyska 3 att räknas in i jämförelsetalet? Eller kan jag välja vilken kurs jag vill ha i jämförelsetalet eftersom max merit poäng för språk redan är uppnått?
Hej Anna,nej, elever/sökande får inte själva bestämma vilka betyg som räknas in i Jämförelsetal/meritvärde när man söker till... Läs hela svaret -
Påverkar utökade kurser mitt betyg?
Hej! Jag går i 2:an Ekonomi inriktning redovisning och kalkylering. Jag har läst Idrott och hälsa spec. 1 och läser nu Idrott och hälsa spec. 2. Dessa kurser ligger under mitt individuella val då jag har intresse för detta. Specialiseringen tar upp alla...
Hej Julius, de kurser som i ditt examensbevis kommer att vara markerade med "U" /utökad kurs/ räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyg) endast i 2 fall: - om just den kursen krävs för... Läs hela svaret -
Skulle ni kunna räkna ihop slutpoängen?
Hej Är lite förvirrad på hur man räknar ihop mina poäng då jag har läst extra kurser med merit poäng också. Jag vill ha så mycket poäng som möjligt utav mina betyg. Jag bifogar en länk med en bild på mina slutbetyg ifrån studenten 2015. Hälsningar Maxim
Hej Maxim! Här https://www.antagning.se/Global/R%C3%A4knehj%C3%A4lpen%20svensk/index.html finns det Räknehjälp och man matar in sina betyg - så får man Jämförelsetal. Sedan "plussar man på" de eventuella meritpoängen. Jag ska se vad jag får fram och hör av mig igen! ANNA -
Hur ser det ut när man har läst 3000 gymnasiepoäng?
Jag har läst 3000 p på gymnasiet, teknikprogrammet, inrikting informations och medieteknik. Jag har ganska bra betyg på dessa utökade kurserna och undrar därför om det går och byta med andra ämnen eller är det helt omöjligt?
Om jag förstår dig rätt, så har du redan fått ut ditt Examensbevis. Det bestäms, enligt reglerna, på förhand - vilka kurser som kommer att läsas som utökade och de markeras med U i examensbeviset. Betyg i... Läs hela svaret -
Utökade kurser?
Hej! Jag går andra året på ekonomi programmet och Tidigare har jag i årskurs 1 gått idrottspecialiseringen 1 & tränings och tävlingslära 1 som går under '' individuella val''. Men ångrade mig efter att jag genomfört båda kurserna och ville därför sluta och inte fortsätta med...
Hej Filip! Det finns vissa tydliga regler /som t.ex. vilka krav man måste uppfylla för att kunna få Examensbevis/. De kraven kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen Har... Läs hela svaret -
Kan jag välja vilken av mina ind val kurser som ska räknas som utökad?
Hej! Jag har läst en extra ind val kurs och har förstått att man inte räknar med de kurser som är utöver i snittbetyget. Jag går Estet media och har läst matte 2, engelska 7 och skrivande som individuella val och har sämre betyg i matten än de övriga kurserna och skulle därför vilja räkna bort...
Hej Klara, reglerna säger att det INNAN KURSEN PÅBÖRJAS bör skrivas in i Studieplan att kursen kommer att läsas som "utökad" och då kommer den att bli markerad i din Gymnasieexamen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga